Tirsdag kom listen over de som har sendt inn metoderapport
til årets SKUP-pris.
På listen over de 51 bidragene, har opptil flere mediehus
sendt inn sitt første bidrag til prisen.
Brønnøysunds Avis har levert inn rapporten «Oppdrett i vekst: De som er streken i den tomme rubrikken», som handler
om hva som skjedde da det i Brønnøy kom to oppdrettsøknader tilknyttet samme
fjord, inkludert et større landbasert anlegg.
Bak prosjektet står Bente
Milde, Lillemor Hestvik og sjefredaktør Matti Riesto.
– Dette er det største graveprosjektet avisen
har på 20 år vi jeg si. Bente fikk i overkant av et halvt år for å jobbe med
dette, og så samarbeidet vi med SUJO. Og det er en sak som preger lokalmiljøet,
de interessekampene rundt oppdrettsanlegg, forteller Riesto ti Medier24.
Prosjektet
fikk også prisen Skarven for beste lokaljournalistikk fra NJ Nord.
– Jeg synes Bente har skrevet en god metoderapport. Den
bærer preg av at det har vært godt å skrive seg igjennom.
– Motiverende for andre
Avisa Oslo har også debutert på
listen, og sendt inn metoderapport for sakskomplekset om «kjendissalongene» av Karina Rydningen
Torberntsson.
– Det var det største prosjektet
vi hadde i fjor, og et graveprosjekt vi brukte mye tid på. Og så mener vi at
det ble et spennende saksprosjekt, sier nyhetsredaktør Hanne Taalesen til
Medier24.
Hun legger til at det
er viktig at også nyetablerte og mindre aviser kan vise seg frem.
– Vi må vise at det er
mulig å holde på med større prosjekter selv om man er en mindre redaksjon. Og
det er gøy å se at også flere av våre kolleger i Amedia har sendt inn. Det er
motiverende for andre, sier hun.
Saken handler om frisørsalongene
Gevir hvor nåværende og tidligere ansatte sier at de har klippet og stylet
influensere gratis, og Torberntsson jobbet flere måneder med saken. Hun fortalte
da saken ble publisert at det hadde krevd mye kildepleie for å få de ansatte i
tale.
– Har vært høy terskel
Den samiske avisen Ávvir
har også sendt inn sin første rapport, om en kommunedirektør som har varslet på
sin egen kommune.
Det er journalistene Anne Berit Anti og Iselin Skum som har jobbet med saken.
Sjefredaktør Kari
Lisbeth Hermansen sier til medier24 at det var en spesiell sak, og at de derfor
ønsket å sende inn.
– Vi er en veldig
liten redaksjon. Men vi skjønte med en gang at dette var en sak vi ikke ville
forlate, og ville følge til «the bitter end», sier Hermansen.
Det er ikke første
gang avisen vinner priser og hederlige omtaler, men det er første gangen de tar
steget til SKUP.
– Det har vært en høy
terskel. Men her var det Anne Berit som ønsket å sende inn, og jeg oppmuntret
henne. Det å synliggjøre at vi små redaksjoner finnes og kan jobbe med slike
store saker, er viktig. Selv om vi ikke vinner, vil vi vise at vi også kan. Vi
har ikke egne etikkgrupper og gravegrupper, men vi kan vi også, sier hun.
Nisjemediet Psykologisk.no har også sendt inn sin første metoderapport om sakene de har skrevet om Forandringsfabrikken.
Bak rapporten står Jonas Sundquist, Jenny Marie Baksaas, Anders Zerener, Synnøve Fonneland, Andrea Sørøy.
– Skylder oss selv å prøve
Redaksjonssjef Jonas Sundquist forteller til Medier24 at det har vært lærerikt å jobbe med rapporten og se sin egen jobb fra et metaperspektiv.
– Da vi holdt på med saken var vi i en helt egen boble, og vi følte ofte at tiden gikk alt for sakte og at alt tok for lang tid. Nå er det veldig gøy å se hvor mye vi fikk på noen få uker, sier han og legger til:
– Vi mener vi har gjort en kjempejobb med saken om Forandringsfabrikken (FF), med tanke på de ressursene vi har. Vi føler at vi skylder oss selv å i alle fall prøve med en søknad. Så ser vi også at det er mange gode prosjekter som er påmeldt, så vi er veldig spente på resultatet, sier han.
Sundquist legger til at det betyr enormt mye for teamet at de hadde et bidrag de følte var godt nok til å nominere.
– Vi var bare fem journalister da vi jobbet med denne saken, og vi måtte kalle alle mann ved roret for å lande saken. At vi klarte det kjennes vanvittig, og jeg er utrolig stolt over den dyktige gjengen jeg jobber med.