Forrige uke publiserte Avisa Oslo saken «Kjendissalongene» om frisørsalongene Gevir hvor nåværende og tidligere ansatte sier at de har klippet og stylet influensere gratis.
Bak saken står Karina Torberntsson, som har jobbet med saken helt siden i september.
– Magne Storedal kom til meg med to navn, og sa at dette kunne være en sak. Og det så ut som det kunne være en mulig arbeidskonflikt, forteller hun til Medier24
Krevd mye kildepleie
Torberntsson tok kontakt med de to kildene, som var tidligere ansatte, og som fortalte sin historie om hvordan det hadde vært å jobbe for frisørkjeden.
– De ønsket å være anonyme. Det skjønte jeg ville bli en utfordring, så jeg ba de om å få flere navn og dokumentasjon på forholdene. Og da fikk jeg en liste med flere navn, og mange som ville snakke.
I løpet av flere måneder gikk Torberntsson gjennom lønnsslipper, arbeidskontrakter, regnskaper og bilder fra de ansattes egen Facebook-gruppe.
Hun har også gått igjennom Instagram-profiler for å se hvor mange norske influensere som har blitt sponset av Gevir. I tillegg har det krevd mye kildepleie.
– Jeg har snakket med kilder over lang tid, og i samtaler til over midnatt. Til slutt ønsket to av de å stille med navn og bilde i saken, forteller hun.
I tillegg til hovedsaken, har Torberntsson allerede publisert flere oppfølgere, med reaksjoner fra fagforeninger og politikere.
Og sakene har blitt godt mottatt av leserne.
– Snittlesetiden ligger på i underkant av 11 minutter. I tillegg har vi solgt over 400 abonnement på saken, forteller Torberntsson.
Fått mye tid til å gå igjennom dokumenter
I saken har avisen også viet mye plass til Gevir-eieren Agnes Gulbrandsen.
– Vi har vært opptatt av å også få frem hennes side og syn på saken. Derfor har vi brukt god tid på å snakke med henne.
Torberntsson tok kontakt med eieren allerede i desember.
Da hadde de ansatte fått beskjed om at de skal få tarifflønn, mellom 163 og 191 kroner timen, for jobben de gjør med sponsbehandlingene av kjendiser.
– Gevir-eier Agnes Gulbrandsen ønsket at jeg skulle snakke med nåværende ansatte også, noe vi takket ja til. Vi fant ut hvem ansatte var ved å gå igjennom Instagram-profilen til Gevir, men fikk også tips. Noen av de ansatte vi snakket med var fornøyde, andre kritiske.
Saken er det en av første store graveprosjektet til Avisa Oslo. Det er også den største saken Torberntsson har jobbet med.
– Jeg har ikke jobbet med en sak over så lang tid før. Jeg er veldig glad for at Hanne Taalesen og Magne Storedal har gitt meg tid til å undersøke dette grundig, og fått så mye tid til å gå gjennom dokumenter, sier hun.
– Stor aktør i Oslo
Nyhetsredaktør i Avisa Oslo, Hanne Taalesen, sier at Gevir-saken er den saken avisen har brukt mest tid på.
– Dette har vært en stor sak for oss, og vi har satset mye på den, og latt Karina jobbet fulltid med denne over lang tid, sier Taalesen til Medier24.
Hun forteller at leserne vil ha undersøkende journalistikk.
– Vi ser behovet, spesielt i Oslo. Og det har vært mandatet til Avisa Oslo å avdekke ting som foregår i denne byen, sier hun og legger til:
– Dette er en stor aktør i Oslo, og det en bransje som ikke har blitt sett så mye i kortene tidligere. Derfor var det viktig for oss å gå inn og se nærmere på saken, sier hun.