Mandag 14. august er Tore Ryssdalsnes' første dag som konstituert redaktør for Dagsavisen. Onsdag forrige uke ble det klart at Eirik Hoff Lysholm forlater avisen etter 13 år.
Tore Ryssdalsnes er styreleder i Stiftelsen Dagsavisen og kjenner godt til Dagsavisens utvikling de siste årene.
– Hva slags Dagsavisen er det du nå har tatt over?
– Det har vært noen tøffe runder med nedbemanning, og det er færre folk der nå enn det var for ett år siden. Samtidig føler jeg at den er på et bra sted strategisk, svarer Ryssdalsnes.
Mindre penger å rutte med i år
I november i fjor fikk de beskjed om at får 6,3 millioner kroner mindre i pressestøtte sammenlignet med året før.
Så varslet avisen at det ville bli nedbemanning. I desember kom beskjeden om at avisen kutter antallet papirutgaver fra seks til tre i uken.
Ryssdalsnes forklarer at avisen er på et bra sted strategisk da redaksjonen vet hvilke type journalistikk de vil lage.
– Man har ansatt journalister i Nord-Norge og i Bergen og skal lage gode saker fra hele landet. Dette er ikke bare et Oslo-prosjekt. Saker fra hele landet er en strategi som vi har tro på, sier Ryssdalsnes.
Dagsavisen har søsteravisene Demokraten, Moss Dagblad, Rogalands Avis og Fremtiden.
Flere forlot Dagavisen
Hoff Lysholm er ikke den først som har forlatt Dagsavisen det siste året, noe Medier24 tidligere har skrevet om.
Blant navnene er nyhetsredaktør Iselin Stalheim Møller, papirsjef Trine Andreassen, debattansvarlig Selma Moren, nyhetsredaktør Bente Rognan Gravklev, kommentator Hege Ulstein og journalist Jens Marius Sæther.
Kulturjournalisten Bernt Erik Pedersen har tatt permisjon og bytter arbeidsplass i en periode.
Medier24 vet også at journalistene Åsne Gullikstad og Hennika Lillo-Stenberg forlater avisen i løpet av høsten.
Mandag 14. august er Ryssdalsnes' første dag som redaktør i avisen. Hoff Lysholm starter som redaktør i Avisa Oslo 1. oktober.
– Redaksjonsklubben i Dagsavisen omtalte Hoff Lysholms avgang som et sjokk. Hvordan blir det å ta over en sjokkert gjeng?
– Det kom overraskende på. Men jeg var innom og synes at jeg ble tatt godt imot. Vi hadde en fin runde med de ansatte, så jeg tror dette kommer til å gå veldig fint, svarer Ryssdalsnes.
Ordknapp om dagens økonomi
Konsernsjef i Mentor Medier og styreleder i Dagsavisen, Per Magne Tveiten, var mannen som fikk oppsigelsen fra Hoff Lysholm i sommer.
– Det var vemodig at han leverte oppsigelsen sin. Samtidig kjenner jeg på en takknemlighet for at han har stått på for avisprosjektet i alle disse årene, sier Tveiten til Medier24.
– Selv om Dagsavisen har endret fokus til å bli mer nasjonal, så er fortsatt Avisa Oslo en konkurrent i Oslo. Hva tenker du om at han valgte å gå til konkurrenten?
– Det er slikt som skjer. Prosjektet Dagsavisen er ikke bare å være i en lokal konkurranse i Oslo. Men det er ingen tvil om at oppstarten av AO har gjort det vanskelig for Dagsavisen i dette markedet.
– Hva slags Dagsavisen er det Hoff Lysholm egentlig forlater?
– Vi har hatt en økonomisk utfordrende situasjon, svarer Tveiten og påpeker samtidig at de ser en positiv effekt av tiltakene de har gjennomført.
Han ønsker ikke å gå i detaljer på tallene på nåværende tidspunkt, men vil heller vente til halvårsresultatet som kommer om noen uker.
– Har fortsatt sterk tro på Dagsavisen
Strategien til Dagsavisen er å styrke seg som en sosialdemokratisk digital nyhetsdestinasjon med stemmer fra hele landet.
Tveiten er klar på at de fortsatt jobber etter denne strategien.
– Vi har vært tydelig på at strategien ligger fast og har fortsatt sterk tro på Dagsavisen. Det har ikke blitt mindre behov for en avis som Dagsavisen, så vi bretter opp ermene.
I en egen avskjeds-kommentar påpeker Hoff Lysholm at han ikke har vært uenig i strategiene med Mentor Medier, men han har vært utålmodig med hvilke tiltak som kreves og prioriteringer som må gjøres for å nå målet.
– Hva tenker du om dette?
– Mitt svar til det er at jeg også kjenner på en utålmodighet. Det er ofte vi ønsker å se effekten av tiltakene enda raskere, svarer Mentor-sjefen.
Han trekker fram det strategiske annonsesamarbeidet med Polaris Media som ikke kunne gjennomføres på grunn personvern og deling av data på tvers av konsern.
Bakgrunnen er at Dagsavisen får mindre betalt for annonser siden de ikke er med i et større annonsenettverk.
– Dette er en utfordring som Dagsavisen og Mentor Medier ikke har funnet en løsning på.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no