Fredag formiddag ble tildelingen av årets pressestøtte kjent.
Her ble det kjent at Dagsavisen mister over seks millioner kroner i pressestøtte, en reduksjon på 18,3 prosent.
– Dette var en dramatisk beskjed å få, spesielt siden den kommer så sent på året, skriver ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Dagsavisen, Eirik Hoff Lysholm i en SMS til Medier24.
Hoff Lysholm hadde ikke anledning til å gjennomføre et intervju på nåværende tidspunkt da Medier24 tok kontakt, men sendte en uttalelse på SMS.
– Vi tvinges nå til å gå i gang med akutte tiltak, og starter umiddelbart med samtaler med ansatterepresentanter, eiere og leverandører, fortsetter han.
– Pressestøttens store svakhet
Lysholm skriver videre at Dagsavisen nå mister penger for et helt år, og mener det vil være umulig å gjøre noe med det på den ene regnskapsmåneden som gjenstår.
Årets utdeling skulle egentlig vært i oktober, men ble utsatt fordi det var mange nye søkere.
– Årets tildeling av produksjonsstøtte har tatt litt lengre tid fordi det har vært mange nye søkere, som har vært tidkrevende å gjøre en solid vurdering av, sa direktør i Medietilsynet Mari Velsand til Medier24 i november.
Tildelingen av pressestøtten kommer sent på året, men gjelder likevel for samme år som tildelingen blir kjent.
– Dette mener jeg sier noe om pressestøttens store svakhet som jeg ikke tror politikerne helt har tatt inn over seg. Det blir for uforutsigbart når beløpene kan endres så mye basert på om det kommer inn nye aviser eller ikke. Tildelingen burde egentlig ha vært gjort et helt år i forveien, skriver Lysholm.
Han legger ikke skjul på at dette kommer som en dårlig nyhet for avisen
– Det sier seg at situasjonen ikke er god når en slik negativ overraskelse kommer så sent i det som allerede har vært et krevende år, både markedsmessig og regnskapsmessig, som en direkte konsekvens av den aviskrigen Amedia har innledet i Oslo.
– Vil få konsekvenser
Lysholm forteller at dette vil få konsekvenser for for årsverk og papirutgaven.
– Jeg håper og tror at styret ikke ønsker å gi opp den prosessen vi står midt i med å reposisjonere Dagsavisen som venstresidas store digitale breddeavis med journalister over hele landet, sier han og fortsetter:
– Den det er dessverre ikke til å unngå at situasjonen likevel vil få konsekvenser både for antall årsverk og antall papirutgivelser i mediehuset.
Totalt fordeler Medietilsynet 388,7 millioner kroner i produksjonstilskudd til 146 aviser i år. Det er en økning på 19 millionar kroner fra i fjor.