– Det er mulig jeg er gammel og puritansk. For jeg syns i grunnen ikke det er så stor stas at NRK-bevilgningene brukes på denne måten, skriver Odd Isungset. Bildet er fra en rød løper, der Sophie Elise deltok på åpningen av et hotell.

KOMMENTAR:

Men det når jo ungt!

«NRK-plakatens vakre ord om integritet, troverdighet og økt samfunnsverdi lyder litt hult om dagen. Mulig det er på tide å justere kursen litt i den panikkartede jakten på de unge?», skriver Odd Isungset.

Publisert Sist oppdatert

Sophie Elise har postet det som må være ukas bilde. Hun har inspirert mange til å lage morsomme parodier på bildet og til å bruke teksten om at livet blir en milliard ganger morsommere når man bare gir faen.

Men hun har også inspirert mange som ikke gir faen i hva NRK publiserer til å klage til Kringkastingsrådet. Så gjenstår det å se om det får følger når kontrakten med Sophie Elise skal forlenges.

Så langt er det ikke offentlig kjent hverken hva Sophie Elise får i betaling fra NRK eller hva som var i posen. Det er heller ikke dette bildet isolert som er interessant.

Det er i stedet rekken av hendelser, uttalelser og podkast-innhold som skurrer i forhold til de vakre ordene i NRK-plakaten.

For det står ikke noe i plakaten om at hovedmålet er å nå ungt, uansett.

I stedet står det at NRK skal være kilde til innsikt, refleksjon, opplevelse og kunnskap. (§39).

Videre at NRK kan formidle samme type tilbud som også tilbys av kommersielle aktører, men bør etterstrebe å tilføye sitt tilbud et element av økt samfunnsverdi. (§ 41)

Så spørs det hva denne økte samfunnsverdien er, og hvilke samfunnsverdier hun formidler til de unge jentene som NRK gjerne vil nå.

For å finne ut av det tok jeg en kjapp titt på titlene og beskrivelsene av de tre siste episodene. Slik så de ut:

«Dickpicmosaikk. Ranet av one-night stand, prisnominasjon, sølibat og lyden av slapp pikk.»

«Våryr angst og stygge gutter. Sophies sølibat er over, Fetisha har blitt rundpult og livet peaker».

«Sex og sølibat. Begge er single for første gang. Opptelling av sexpartnere, superlike-fail og ny selvtillit.»

Jeg syns i grunnen det framsto som en smule sexfiksert.

Men det når jo ungt.

Odd Isungset

Var ansatt i NRK fra 1982 til 1992, blant annet som leder for Dagsnytts gravegruppe og som korrespondent i København.

Jobbet også i NRK fra 2012 til september 2022. Blant annet som redaktør i NRK Brennpunkt og reportasjeleder for undersøkende journalistikk i Distriktsdivisjonen i NRK.

Isungset fikk SKUP-diplom for boken Attentatet i 2000.

I 2011 mottok han Den store journalistprisen for boken «Hvem skjøt William Nygaard?».

Fikk Fritt Ords honnør i 2018 for arbeidet med Nygaard-saken.

Jobbet i TV 2 fra 1992 til 2010, var blant annet redaksjonssjef for Dokument 2.

Var medlem i PFU fra 2000 til 2010, leder i PFU fra 2004 - 2010.

I målplakaten står det at NRKs oppgave er å avdekke kritikkverdige forhold i samfunnet.

Men kringkasteren har naturligvis også mange andre formål. Derfor hentet jeg fram pressemeldingen som NRK sendte ut da de inngikk avtalen med Sophie Elise:

«Dette er en podkast vi trenger i NRK. Vi har en tydelig strategi om å treffe både unge målgrupper og treffe bredt i samfunnet», sa redaksjonssjef Rune Lind. Han fortalte at NRK eide og stod bak podkasten, og at han trodde prosjektet ble godt mottatt av målgruppa.

Kort tid etterpå måtte han beklage at Sophie Elise hadde lagt ut et bilde fra NRKs studio med en joggebukse hun reklamerte for. Det var ikke første gangen hun fikk reklame-refs. Det har hun fått da hun tidligere reklamerte for Botox, og da hennes selskap og Strawberry publishing fikk 500 000 i bot for skjult reklame i forbindelse med et bokprosjekt.

Etter at hun begynte i NRK fikk hun også kritikk for å drikke alkohol i et offentlig badebasseng.

Men pytt pytt, hun når jo ungt.

Det er lov å feile sa prosjektlederen i NRK da det ble kjent at det var brukt 32 millioner kroner på et gaminghus.

Allerede før de var ordentlig i gang, fikk de alkohol-kritikk, som det skal ha blitt strammet inn på.

Nå direktesender de et par timer i døgnet fra livet til gamerne, men gjennomsnittlig er det mellom 100-300 personer som ser på samtidig.

Hvor gamle de som ser på er, det vet vi ikke.

Men ideen om gaming når vel uansett ungt?

Det er mulig jeg er gammel og puritansk. For jeg syns i grunnen ikke det er så stor stas at NRK-bevilgningene brukes på denne måten.

Det er godt mulig at noen få unge jenter som ellers ikke bruker NRK har vært innom og oppdaget at det også fins annet innhold der. Det gjenstår å se.

Men det jeg lurer på er hva som er samfunnsverdien i det de har sett. Har de lært noe ut over å høre at influenserne syns at det er kjipt å bruke kondom?

Det som er helt sikkert er derimot at Sophie Elise har fått bruke NRKs troverdighet til å lage god reklame for seg selv. Samt at vi nok en gang har fått demonstrert at frilansere som låner NRKs troverdighet har helt andre rammer for hva de kan gjøre enn de som er ansatt i det hvite hus på Marienlyst.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS