Bilde av en telefon og Knut-Arne Futsæter
Årstallene for 2023 viser økning i mediebruk.

MENINGER:

De unge bruker mer tid på norske nettaviser

«Årsrapporten for Kantar 24Timer viser at det norske folk bruker stadig mer tid på norske nettaviser. Økningen er størst blant unge voksne», skriver Knut-Arne Futsæter.

Publisert Sist oppdatert

Årsrapporten for Kantar 24Timer viser at det norske folk bruker stadig mer tid på norske nettaviser. Økningen er størst blant unge voksne. 

I 2023 brukte nordmenn i gjennomsnitt 6 timer og 22 minutter (373 minutter) på medier hver dag, en økning på 39 minutter (12 %) fra 2022.

Medietiden fordelt på kanal: 

  • Nettsteder: 23 %
  • TV: 20 %
  • Strømmetjenester: 19 %
  • Radio: 14 %
  • Strømming musikk: 10 %
  • Gaming: 5 %
  • Bøker:4 %
  • Podkast 3 %
  • Papiraviser 2 %
  • Magasiner: 1 %
Kakediagram over mediebruk
Kantar Medias 24-timer-undersøkelse over hvilke medier nordmenn bruker mest tid på.

Øker gjennom døgnet

Mediebruken økte gjennom døgnet, med en merkbar økning på ettermiddagen.

Hva slags medier som oppsøkes, varierer betydelig gjennom dagen; om morgenen domineres medieforbruket av radio, norske nettsteder og sosiale medier, mens kveldene er preget av TV, strømmetjenester og sosiale medier.

Graf time for time, viser økning på kvelden.
Kantar Medias 24-timer-undersøkelse. Denne viser mediebruk gjennom en normal dag, fra kl. 06.00. Toppen er rundt kl. 22.00.

Det er tydelige forskjeller i mediebruken mellom ulike aldersgrupper, spesielt mellom de under 30 år og de over 60 år. 

Jo eldre man er, desto mer tid brukes på tradisjonell TV-seing og radio. Jo yngre man er, desto mer tid tilbringes med gaming, strømming av musikk, podkaster og videostrømming.

Unge bruker mer tid

Av medietiden tildeles hele 23 % til nettsteder, hvor en betydelig del går til norske redaksjonelle medier.

Imponerende 96 % av tid brukt på nettsteder er dedikert til norske nettsider, noe som indikerer at norske nettaviser har styrket sin posisjon sammenlignet med utenlandske alternativer.

Daglig bruk av nettsteder økte med 19 minutter, til 105 minutter i 2023, en økning på 22 %.

Blant 18-29-åringer er veksten enda mer fremtredende, fra 65 til 84 minutter – en økning på 29 %.

De norske nettavisene sliter imidlertid i konkurransen om ungdoms tid brukt på sosiale medier. 

Norske medier fremstår da som trege. De unge ønsker noe som er forenklet og kortfattet. De opplever ikke at norske medier er tilpasset deres generasjon med hensyn til språk og form. 

For nettavisene blir det derfor stadig mer kritisk å skreddersy strategier mot spesifikke målgrupper for å sikre fortsatt relevans og vekst.

Medietiden fordelt på type medium: 

  • Visuelle medier: 39 %
  • Lydmedier: 27 %
  • Lesing av papiraviser, magasiner, ukeblader og bøker: 7 % 

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS