Direktør for Strategi- og medierdivisjonen,
Jørgen Heid, leder avdelingen som setter strategien for hva NRK skal
bestille og produsere.
– På høsten inviterer vi bredt til innspill. Og så undersøker vi og har en del analysearbeid. Så har vi et stort seminar i januar hvor vi forteller internt hva som er det de vil fokusere på dette året, forteller Heid.
Årets seminar var i forrige uke.
Strategidivisjonen har rundt 300 ansatte. Som direktør er Heid ansvarlig for den totale virksomheten, som omfatter ledelse, utvikling og drift, i samsvar med NRKs vedtatte mål og strategi.
Heid
forteller at de jobber kontinuerlig med å undersøke nye behov og nye
bestillinger.
Hva nå, NRK?
Gjennom reportasjer, debattinnlegg og podkast skal Medier24 sette søkelys på hva NRK har vært, og hvilken retning de bør gå i fremtiden.
Har du innspill, eller vil du skrive en tekst selv?vTa kontakt på kristine@medier24.no
Han påpeker at det er viktig at NRK utvikler seg i takt med publikum. Overskriften for årets seminar var å ta allmennkringkasting inn i fremtiden.
Et av punktene er at de vil
jobbe for å få frem innholdet, og gjøre det lettere å velge med innsalg i tekst
og bilde.
– Vi jobber hele
tiden med presentasjon og design. Forsidene er våre viktigste
utstillingsvinduer, og gjør en veldig god jobb, og så vi skal forsterke og
videreutvikle disse.
De vil også jobbe videre med å bli mer visuelle på
nett, og jobbe videre med overgangen til det digitale, der kanalene spiller en
viktig rolle. For eksempel radiokanalene sammen med podkast.
– Betyr det at alt skal kunne fungere som podkast?
– Nei, det er ikke så
enkelt, vi har flere ulike formater og vinduer som brukes på ulike måter, forklarer Heid.
– Noe
av innholdet i en podkast kan fungere i deler eller i sin helhet på
forskjellige radiokanaler eller i radioprogram, og noen radioprogram kan
fungere i utdrag eller sammensatt som podkast.
– Man snakker mye om podkast og radio som om det er to vidt
forskjellige ting, men publikum sitt behov handler i bunn og grunn om lyd som
er direkte akkurat nå og lyd du kan høre når det passer deg. Programledere og
redaksjoner kan lage innhold begge steder for å fylle ulike behov.
– Disse plattformene utvikler seg hele tiden,
så det vil vi følge nøye med på og gjøre nye vurderinger langs den samme
linjen; å gjøre oss mest mulig uavhengig.
Noen uker
senere skal NRK møter eksterne produsenter.
– Bruker
dere mindre resurser på eksterne produksjoner nå som medieøkonomien er
trangere?
– Vi har
et krav etter NRK-plakaten om at vi skal ligge på 40 prosent over tre år. Og vi
ligger jevnt over det, sier Heid og legger til:
– Vi måtte
gjøre noe med innholdstilbudet da vi fikk de siste store kuttene før jul. Men
vi har som mål å ha en høy produksjon av eksterne produksjoner. De leverer
kjempestore og viktige produkter, sier Heid.
Blant
annet er vinterens store snakkis, Makta, en ekstern produksjon av Motlys og
November.
I tillegg
legger NRK ut behovsmeldinger hos eksternavdelingen. I fjor la de ut to lister i april. En for podkast, og en for TV. De så slik ut:
Podkast:
Ung podkast (15-18 år eller 19-29 år)
Hele Historien (19-39 år)
Historier fra virkeligheten (19-29 år)
TV:
Den store serien (reality)
Serier som utfordrer helgeflatene våre
De gode historiene som får NRK TV til å skinne
Årets behovsmelding er ikke lagt ut ennå.
–
Hensikten med de meldingene er at vi tydeliggjør hva vi ser spesifikt etter og
gi et signal om hva vi trenger mer av. Så er det en åpen dør for å komme med
ideer, og det kommer det mange av, sier Heid.
NRK har
fire kilder til innhold: Egenprodusert, det de får eksterne til å produsere, det som kjøpes inn (programmer og konsepter) og det de får gjennom samarbeidet med nordiske kringkastere.
– Vårt mål er å sette sammen den beste innholdspakken til publikum.
– Lærer stadig mer
Etter å ha
snakket med både interne og eksterne går de i gang med dialog med de
forskjellige miljøene i NRK og en fase med innholdsutvikling på våren.
– Og i mai og juni har vi pitchedahger for både interne og ekstern.
Men ikke alle bestillingene blir lagt på en gang.
–
Plutselig kommer det en god ide vi ikke visste at vi trenger, som vi bestiller
raskt.
– Hva var
hovedbestillingen i 2023?
– Det
er en ikke hovedbestillng. Det er mange forskjellige
bestillinger til mange avdelinger i NRK. Noen er raskere å få plass, mens noe
innhold tar lang tid. På drama-siden, for eksempel, er perspektivet mye lengre.
– Var det
noe som gikk igjen i fjor?
–
Hovedtematikken var paradigmeskiftet fra flyt og kanaler til det digitale og
valgbare.
Han legger
til at det har det vært over flere år.
– Men vi
lærer stadig mer om hvilket innhold som fungerer i de digitale produktene, og
justerer tilbudet vårt.
Heid sier
at hvis de vil lykkes med å løse
allmennkringkasteroppdraget, må de lykkes med NRK TV, NRK Radio og NRK.no.
– Det er
ingen tredjepartsplattformer som har som mål at NRK skal lykkes. Så det er der
vi må lykkes, og det er vi kan vise bredden og utvide horisonten til brukerne.
Og det er der vi kan gi dem en relasjon til NRK.
– Det er det ikke noe enkelt svar på. Det finnes ikke en gjennomsnittsbruker.
I brukderundersøkelsene ser vi at 91 prosent av befolkningen bruker et
eller flere NRK-produkter hver dag, sier han og fortsetter.
– Vi skal
være til for alle, det er alltid målet vårt. Alle fortjener et godt
allmennkringkastertilbud.
– Og så skal vi lage innhold med forskjellig bredde. Noe har til
hensikt å treffe bredt, samle seerne på tvers av aldersgrupper, mens noe skal
treffe spesifikke grupper.
En målgruppe NRK de siste årene har snakket mye om hvordan de skal
nå, er de unge.
Hun trakk blant annet fram unge vinkler, humor og konstruktive nyheter.
Jobber med å skape varige relasjoner
Heid påpeker at det ikke er bare NRK som har utfordringer med å nå de
unge.
– Det gjelder alle redaktørstyrte medier. Vi tenker at alle fortjener
et godt allmennkringkastertilbud, også de unge.
Han påpeker at det er mer krevende å nå de unge.
– De har et fragmentert mediebruk. De bruker mange forskjellige typer
medier, både redaktørstyrte og ikke, og de forventer noe helt annet av NRK. Så
vi må tilpasse oss til det de forventer. Det handler blant annet om å løfte
unge stemmer og unge profiler, som gjerne kan bidra til og inspirere til
mestring og tilhørighet, sier Heid og legger til:
– Så jobber vi med å skape varige relasjoner, at de unge har et forhold
til NRK. Det kan være å gi god, nyskapende historiefortelling på de unges
premisser, og på deres måte å konsumere innhold på. Det handler også om
kontstruktiv journalistikk som skal inspirere og gi håp, sier Heid.
I tillegg til å nå de unge brukerne, som skal få et forhold til NRK,
skal de også ta vare på de eldre brukerne, som i tillitsundersøkelsen er de
mest trofaste.
–NRK er til for alle, også de eldre. Og det jobber vi med.
Heid sier at målgruppen over 67 er storforbrukere av NRK, og der melder
98 prosent at de bruker et eller flere NRK–tilbud hver dag.
– Og vi videreutvikler også tilbudene de bruker, slik at de skal være
relevant for den målgruppen. Så har vi spesifikke satsinger og tematikker som
skal ta eldre på alvor.
Hovedmålene endrer seg imidlertid lite etter årets strategirunde:
– Våre overordnede mål om å styrke og utvikle demokratiet, samle og engasjere alle som bor i Norge, og løfte og berike norsk og samisk språk og kultur, står støtt, sier han.
– I den verden vi lever i er dette relevante og viktige mål for NRK også i år.
– NRK blir ofte beskrevet som et tankskip - hvordan sørger du for at
det som bestemmes forplanter seg nedover?
– Det er toppledergruppen som blir enig om hva vi skal fokusere på,
selv om min avdeling og min rolle har ekstra ansvar.
– jeg har tro på åpenhet og bred involvering. Jeg mener at å jobbe med
strategi med bred involvering gir også god fart.
– Stort ansvar
Han ønsker at flere skal ta del i arbeidet.
– De siste årene har vi forsøkt å invitere bredere inn. Det er ikke
alltid slik at vi har invitert alle på det åpne strategimøtet i januar. Men vi
ser at hvis flere tar del, får vi bedre løsninger og vi får høyrere tempo. Det
er drivstoffet i en rask organisasjon. Og de beste løsningene kommer når man
involverer bredt, sier Heid.
Heid har hatt stillingen siden juni. Han synes det er en veldig
spennende jobb.
– Og så er det et veldig stort ansvar, og det kjenner jeg på. NRK har
et stort ansvar i seg selv for å være den beste allmennkringkasteren for
publikum. Og jeg i min rolle kjenner en stor del av det ansvaret, sier han og
legger til:
– Så er jeg en del av ledergruppen i NRK, den har ansvaret for hele NRK
og at NRK gjør gode og kloke valg. Så det er et stort ansvar.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no