Da Heidi Røsok-Dahl var på feltarbeid i NRK sin Ung-redaksjon høsten 2022 var Snapchat primærfokuset.
Stipendiaten ved OsloMet har hatt et prosjekt der hun undersøker hva nyhetsmedier gjør for å nå unge med nyheter og hvilke utfordringer, dilemmaer og muligheter medier står overfor.
Spesifikt handlet feltarbeidet om hvilke grep NRK tar for å nå ungt på Snapchat.
Røsok-Dahl la fram funnene på Kantar Medias seminar før helgen.
Hun oppsummerer sine funn slik på hvordan unge kan nås for medier, uten at det er en fasit eller «quick fix»:
- Nå de unge der de er, på de unges premisser
- Konstruktiv journalistikk en mulig løsning
- Visuelt er kjempeviktig
- Irriterende å forhold seg til plattformens retningslinjer
Ung redaksjon
Røsok-Dahl peker på at Ung-redaksjonen nettopp er ung, og at de er svært bevisste på hvilke kilder de bruker.
– De satser på unge journalister som tar med seg et ungt univers, har med seg visuell kompetanse, unge vinkler. Unge temaer og humor blir også mye brukt, og de bruker seg selv i sakene med standup der de forteller om saker som trender, forteller hun om sine funn.
Selve innholdet på Snapchat har korte tekster som er tilpasset formatet, og ofte med en «sveip opp» på slutten for å vise til en større artikkel på NRK.no.
– Det er ikke bare så kortfattet at det blir fordummende. Absolutt ikke, sier hun.
Nødvendig onde?
Noe annet hun viser til fra feltarbeidet er at det er vanskelig å nå unge med nyheter på NRKs egne plattformer kontra Snapchat.
– Sånt sett kan man si at Snapchat er et nødvendig onde for å nå de unge og at man håper å hente dem igjen på sikt, kommenterer hun.
En annen ting hun fant utav var fokuset på konstruktive nyheter.
– Folk ønsker seg løsninger og håp i nyheter generelt. Konstruktive nyheter er at det viser også framgang i verden; at det ikke bare er krig og frykt som dominerer, sier stipendiaten.
Det visuelle trekker hun også fram som viktig for å nå unge.
– Det var utrolig tydelig i Ung-redaksjonen hvor mye fokus de hadde på at det skulle være høy-kuratert innhold. Det skulle være skikkelig bra video, bilder, grafikk og tegninger, og innholdet skulle være attraktivt for de unge, forteller hun fra sine funn.
Hun peker også på at innholdet ligner på annet innhold man finner på Snapchat som avgjørende.
– Hvis ikke så vil de unge si «hva er dette for noe?».
Under sitt feltarbeid på tre måneder høsten 2022 opplevde hun å se innhold som ble flagget for mulig brudd på Snapchats retningslinjer.
Hun så åtte eksempler på det. Fra scenen viser hun et eksempel på en illustrasjon med en figur som har en sigarett i munnen som er flagget, samt innhold der iranske Mahsa Amini var avbildet.
– Dette er ikke greit for Snapchat, så dere kan tenke selv hvilke konsekvenser det får hvis man bare skal følge Snapchats retningslinjer, sier Røsok-Dahl.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no