Cornelia Kristiansen om lesertall.
MBLs lesertall kom i går, og alle hadde tilsynelatende noe å juble for.

KOMMENTAR:

Jubler for flate kurver

«Det eneste som interesserte mediene omtrent like mye som et visst hangarskip, var egne lesertall. Det var tilsynelatende noe å feire i alle leire», skriver Cornelia Kristiansen.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag kom lesertallene fra Mediebedriftenes landsforening for første kvartal 2023.

Tilsynelatende var dette det eneste som kunne avlede de store avisene fra gigantskipet til 140 milliarder som ankret opp i Oslofjorden.

De fleste mediehus la ut artikler med glade medarbeidere. VG er klart størst! Jubeltall for TV 2! Sterke tall for Dagbladet!

Og blant de litt mindre: Norges mest leste økonomiavis Nettavisen øker mest av avisene i Norge!

Men hva sa tallene egentlig? Kan virkelig alle feire?

Pandemi og krig gir lesing

Lesertallene fra MBL og Kantar angir gjennomsnittlig daglig persondekning, og har brukt ulike metoder for å unngå at en person telles flere ganger*.

Det gir mest mening å sammenlikne mot samme kvartal året før, fordi ferier påvirker nettlesing. I normale tider gir første kvartal høye tall, fordi det er få fridager i årets tre første måneder.

Men store hendelser påvirker også nettallene.

Første kvartal 2021 er fortsatt det beste kvartalet VG har hatt de siste to årene. Da hadde den såkalte britiske varianten (alfa) spredd seg, og landet ble nedstengt. NRK hadde sitt beste kvartal i starten av 2022, altså da Russlands fullskalainvasjon av Ukraina startet.

TV 2 og Dagbladet hadde sine toppnoteringer fjerde kvartal 2022.

Det er ikke like opplagt hva det skyldes. På TV 2s topp ti for året, er det bare to saker fra siste kvartal, langt nede på lista. Dagbladet oppgir fem saker på topp. Ingen av dem er fra det kvartalet. Tre er samlesaker om Ukraina som blir oppdatert fortløpende.

Antagelig er det annen dekning som har bidratt til tallene. Kan vi gjette at to nordmenn i Premier League kan ha påvirket? Norske medier har i hvert fall skrevet godt over 20.000 artikler om de to siden august.

TV 2 eneste med økning av de fire største

Så, til i gårsdagens tall fra årets første kvartal. Tallene for de fire største mediehusene som primært har åpen trafikk, kan oppsummeres omtrent slik:

  • TV 2 er den eneste av de fire største nettavisene som hever seg fra første kvartal i fjor. VG og NRK hadde imidlertid en topp Q1 i fjor, mens TV2 gikk ned

  • VG er fortsatt soleklart størst

  • Det er ganske lite utvikling fra Q4 2022 til Q1 2023.

  • TV 2 og NRK hadde vekst forrige kvartal, men går litt ned nå.

I totale lesertall har VG daglig i underkant av to millioner lesere. NRK har 1,5 millioner lesere, Dagbladet 1,35 millioner og TV 2 har 1,1 millioner lesere.

Det er ikke så overraskende at pilene ikke skyter i været akkurat nå. Den verste delen av pandemien er over, krigen har ikke samme sjokkeffekt og alle veit at Brauten kommer til å score.

Mulig å vokse mer?

Grunnen til at mediehusene er så opptatt av disse tallene, er at åpen trafikk gir annonseinntekter. Mediehusene pusher disse sakene for å vise annonsørene at akkurat de er i medvind.

Men ser man på grafene som viser utvikling over tid, er bildet dominert av vannrette linjer etter «korona-boosten». Noen med svak nedoverhelling.

Når hovedbildet viser en såpass liten vekst som nå, kan det hende man nærmer seg taket for hva som er mulig å få til i et land med 5,5 millioner innbyggere. Kanskje vil videre vekst rett og slett være vanskelig, uansett hvor mye man google-optimaliserer.

Og da er spørsmålet hva mediehusene skal gjøre for å sikre videre vekst i inntekter. De fleste konsernene har tross alt styrer som krever overskudd og vekst.

Abonnement er et viktig bein for mange medier, og har blitt stadig viktigere ettersom globale techgiganter har spist milliarder av norske annonsebudsjetter.

Det er lenge siden toppåret 1994, deretter kom bredbånd og sosiale medier, og nedturen har vært lang. Fra 2011 til 2020 forsvant for eksempel 1,5 milliarder fra norske avishus.

Statsfinansierte NRK og TV 2 som både har nett og TV, er bedre stilt.

Kanskje kan personalisering ved hjelp av brukerdata og KI gi bedre utnyttelse av nisjer og høyere inntekter per klikk. Kanskje lykkes mediene bedre i å nå de unge leserne annonsørene vil treffe.

Imens er det bare å stålsette seg for ny jubelrunde neste kvartal, uavhengig av hvordan det egentlig går.

———————————————-

*Artikkelen er oppdatert, det sto først at det var omikron-varianten som var i januar 2021, men den var så sent som 2022. Jeg hadde også rotet med hva som er basis for målingene, og det er jo ekstra flaut. Men det er altså ikke bare en telling av nettlesere, men en omfattende jobb med intervjuer og vekting for å sikre at en person bare telles en gang. Mea culpa.

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS