Forrige uke kunne Medier24 melde at NRK har oppfordret sine ansatte om å være varsomme på den nye sosiale medier-appen Clubhouse.
Ett av faresignalene var den manglende sikkerheten rundt kildevernet. NRK opplyste at de også vil vurdere Clubhouse opp mot tredjepartsprinsippet.
«Inntil denne vurderingen er gjennomført skal ikke NRK publisere eller arrangere redaksjonelle aktiviteter på Clubhouse», sto det i NRKs interne skriv.
NRK-profil og Sløsesjokket-programleder, Christian Strand, er en av dem som har vært positiv til appens muligheter.
Han åpnet blant annet et Clubhouse-rom etter forrige episode av Sløsesjokket, hvor han var i direkte dialog med publikummet.
– Det er en fin mulighet for at målgruppen kan snakke med meg. Hver gang jeg er der inne, så stiller de meg masse spørsmål. Det er en dialog jeg liker veldig godt, sa Strand til M24 da Clubhouse fortsatt var veldig nytt for de fleste.
Vanskelig balanse
Strand beskriver seg selv som en teknologi-optimist. Samtidig har han stor forståelse for at NRK nå ønsker en midlertidig stopp i redaksjonell aktivitet på Clubhouse, til de har gjort en vurdering.
Før han arrangerte det åpne rommet for Sløsesjokket, hadde Strand dialog med sin redaktør Frank Gander.
– Vi var veldig usikre, men valgte å gå for en ordlyd som skulle indikere at det var Christian Strand, og ikke NRK, som var vert for rommet, forteller han.
Men Strand påpeker at samtalen etter hvert beveget seg over på NRK.
– Det er en veldig vanskelig balanse. Jeg tror så lenge man er på et sosialt medium, så må man være varsom og vite at man alltid defineres som programleder først, sier Strand.
Viktig debatt
Samtidig som man ser utfordringene, ønsker Strand at man også ser etter muligheter. Han håper NRK nå kommer med tydelige retningslinjer for redaksjonell bruk.
– Nå definerer vi bare hvordan vi ikke skal bruke det. Men definer gjerne hvordan vi kan bruke det. For seerne og lytterens del så ville jeg sett på hvilket mulighetsrom som finnes, sier Strand.
Han er klar på at åpenhet er en vanskelig, men viktig debatt for NRK.
– NRK som mediehus er en viktig deltager i folks liv. Spesielt under pandemien. Det å finne plattformer hvor de kan møte oss, har vært avgjørende for å skape tillit - men også høre hva de mener, sier Strand og legger til:
– Clubhouse har vært et fint medium til nettopp det, men så viser det seg at den har noen utfordringer som vi som mediefolk må ta innover oss.
– Sier ikke «hold dere unna»
Etikkredaktør i NRK, Per Arne Kalbakk, er av dem som utarbeidet teksten for varsomhet på Clubhouse.
Han er enig med Strand når det kommer til mulighetene for Clubhouse.
– Det er ikke vanskelig å se at det finnes massevis av gode muligheter for å skape nærhet rundt temaer, snakke med folk, lage redaksjonelle eventer og gjøre journalistisk research, sier Kalbakk til M24.
Samtidig påpeker Kalbakk at NRK alltid må gjøre vurderinger når det dukker opp en ny sosiale medier-plattform hvor man gjøre redaksjonell aktivitet.
– Det må vi gjøre. Med en gang vi begynner å publisere på en plattform, så er det presseetikkens krav, GDPR-bestemmelser og andre ting som gjelder. Derfor har vi sagt at NRK ikke skal drive redaksjonell aktivitet før dette er gjort.
Kalbakk påpeker samtidig at de ikke sier «hold dere unna» til journalistene, men «vær varsom».
– Det var viktig for oss å si ifra om disse tingene, slik at alle er oppmerksom på det, sier han.