De siste ukene har norske medier slått stort opp at den nye appen, Clubhouse, vil bli det neste store innenfor sosiale medier.
I alt fra VGs artikkel «Clubhouse kan forandre verden!», til Telemarksavisens «Hørt om Clubhouse: – Det har tatt helt av», slår man fast at appen har kommet for å bli.
Også Medier24 har slengt seg på og omtalt appen i flere artikler.
Nå tar debattansvarlig i Dagsavisen, Selma Moren, til orde for at appen ikke er så populær som mediene selv skal ha det til.
I den ferske kommentaren «Hva dreper hvilken som helst app? Mediefolk i 40-årene», mener hun at mediene slår beina under appens suksess blant yngre brukere ved å omfavne den så intenst.
– Folk i mediebransjen kunne ikke slutte å snakke om appen, og inviterte meg på panelsamtaler både hit og dit. Samtidig så hadde mine venner, som er i 20-årene, ikke hørt om den i det hele tatt. De synes det er interessant å se hvem det er som egentlig synes det er kult, sier Moren til Medier24 og følger opp med et spørsmål.
– Tar det helt av, eller tar det av for oss mediefolk?
– En naivitet
Moren understreker at kommentaren er skrevet med et glimt i øyet. Men hun synes dekningen har vært i overkant mye.
– Det var da voldsomt hvor mye Clubhouse skulle endre verden og måten vi bruker sosiale medier. Selv om det egentlig bare er Teams i en annen forfatning. Det er en naivitet der som er veldig spesielt. Den er ikke så revolusjonerende som man skal ha det til, sier hun.
Clubhouse er fortsatt «invite only». Det betyr at du må bli invitert av noen som allerede har en bruker på appen, før du kan bli med.
Moren mener mediefolk blir lurt av dette konseptet.
– Hvis det er én ting som journalister og presserådgivere tikker på, så er det ting man må bli invitert på. Folk har til og med skrytt på sosiale medier om at de har fått en invitasjon.
Mister de unge
Stadig flere ulike mediehus har brukt appen til å kommunisere med publikummet sitt.
Moren er klar på at konseptet kan tilby interessante muligheter, men mener mediene ender opp med å skyve det yngre publikummet bort fra plattformen.
– Hvis dette skal bli så stort som man spår, så må man ha med seg gruppen som bruker sosiale medier mest. Min spådom er at de ikke vil bruke Clubhouse. De ville kanskje brukte om ikke det var en annen gruppe som okkupert den først, sier Moren.
– Det er litt som en mor som melder seg på Facebook. Da rømmer alle barna. Flere av de som snakker appen opp forstår ikke dette, legger hun til.
Konsekvensene blir da at man kun når den samme gruppen som man ellers ville nådd.
Moren mener at de unge bruker sosiale medier for å slappe av og være kreative, ikke for å delta i panel debatter.
– Man tar underholdningen og det gøye bort fra det. Først tenkte jeg at det var et lavterskel-rom for å være sosial. Så blir jeg invitert til «Hva tenker vi om perspektivmeldingen?» Det tror jeg vil stoppe en del unge, sier Moren som tror appen ender opp med å bli en bransje-app.
– En slik app vil forbli hos de samme folkene som liker å høre på Dagsnytt 18, sier hun.