Nettavisens politiske avdeling hadde torsdag morgen sitt første åpne redaksjonsmøte på det sosiale mediet Clubhouse.
Det ble en suksess, forteller politisk journalist og Nettavisens prosjektansvarlig for stortingsvalget, Espen Teigen.
– Det var veldig vellykket og vi hadde over 100 stykker som var innom for å høre på morgenmøtet vårt, sier Teigen til Medier24.
Han forteller at redaksjonen fikk gode innspill til saker fra tilhørerne.
– Rusreformen er en spesielt viktig sak som skal behandles på Stortinget fremover. Der fikk vi gode innspill fra fagfolk på Politihøgskolen, og også blant annet fra Trine Skei Grande.
Grande selv synes initiativet fra Nettavisen er bra.
– Jeg synes det er supert med mer åpenhet i mediene. Det er spennende av Nettavisen å gi innsyn i hvordan de tenker, sier Grande til Medier24.
– Dropper de mest interne vitsene
– Men blir det et helt autentisk redaksjonsmøte når man vet at folk sitter og hører på?
– Vi dropper nok de mest interne vitsene, og passer på å være litt ekstra påskrudd. Det blir litt mer formelt, men jeg synes fortsatt vi fikk inn litt latter og god stemning likevel, svarer Teigen.
Med glimt i øyet legger han også til:
– Hadde vi visst at alle konkurrentene satt og hørte på, kunne vi ikke ha utlevert alt.
Teigen forteller også at Nettavisens ønske er å få kontakt med leserne sine gjennom mediet.
Derfor er han glad for at også «vanlige folk» deltok i diskusjonen, torsdag morgen.
– Det var en som tok ordet og sa at han var hersens lei av at det ble innført kjønnsnøytrale titler. Det var velbalanserte meninger fra vanlige folk, fagfolk og politikere. Det vil bli laget bestemte saker ut fra dette, sier Teigen.
– Vil bruke det ofte
Meningene om Clubhouse er delte. Der noen har vært svært begeistret for det, og sågar ment at det kan endre verden, er andre mer skeptiske.
På spørsmål om han tror mediet har kommet for å bli, svarer Teigen:
– Hvor populært det vil være om et år har jeg ikke peiling på. Under pandemien har det passet inn veldig fint, når man ikke kan møte noen.
Og fortsetter:
– Hvorvidt det vil endre verden vet jeg ikke. Jeg er ingen spåmann, og det er altfor tidlig å si noe om det, når det er såpass lite folk som er der inne.
For Nettavisen virker det sosiale mediet i alle fall å ha en nytteverdi, mener Teigen.
– Jeg tror vi kommer til å bruke det ofte fremover, mest for at vanlige lesere skal kunne gi tilbakemeldinger direkte til redaksjonen. Det er bra for oss, og bra for dem.
– Når blir neste redaksjonsmøte på Clubhouse for Nettavisen, da?
– Det er ikke satt noen dato ennå, men jeg kan garantere at det blir flere, sier Teigen avslutningsvis.