NRK på Marienlyst.

NRK advarer mot Clubhouse-bruk: – Et blinkende rødt lys for kildevernet

I et internt skriv advarer NRK alle ansatte om å være særlig varsomme når det gjelder Clubhouse. Mediehuset skal inntil videre ikke publisere eller arrangere redaksjonelle aktiviteter der.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag publiserte NRK en intern tekst som råder de ansatte til å være varsomme med bruk av den nye sosial medier-appen Clubhouse.

Medier24 har fått tilgang til teksten, som også er publisert på Workplace, der den kan leses av alle medarbeidere.

Teksten er skrevet av strategisk rådgiver for sosiale medier, Laurie MacGregor, etikkredaktør Per Arne Kalbakk og sikkerhetssjef i NRK, Øyvind Vasaasen.

De skriver at NRK ikke skal komme med føringer når det gjelder hvordan de ansatte bruker internettet på fritiden. Men de råder likevel de ansatte til å være varsomme.

«Vi ber inntil videre alle i NRK om å være særlig varsomme når det gjelder Clubhouse», står det i skrivet.

Bakgrunnen er spørsmål knyttet sikkerheten rundt kildevernet. Tidligere har NRKbeta-journalist, Martin Gundersen advart mot at appen er en fare for kildevernet.

Gjennom deling av kontaktlister kan Clubhouse få tilgang til både navnet, telefonnummeret og bildet til vedkommende når du deler kontaktlisten.

«Dette er et åpenbart brudd på GDPR men også et blinkende rødt lys for kildevernet», står det videre i skrivet.

NRK skal videre vurdere om Clubhouse er i tråd med NRKs tredjepartsprinsipper.

«Inntil denne vurderingen er gjennomført skal ikke NRK publisere eller arrangere redaksjonelle aktiviteter på Clubhouse», står det i skrivet.

Strategisk rådgiver for sosiale medier i NRK, Laurie MacGregor, hadde ikke anledning til å svare på telefon, men skriver i en tekstmelding til M24:

– Clubhouse er mye omtalt om dagen. Med dette sikrer vi at alle i NRK kjenner til de vurderingene som vi har gjort rundt bruken av denne appen.

Powered by Labrador CMS