Kulturjournalist i NRK, Linda Marie Vedeler, journalist i NRK Beta, Martin Gundersen, Dagsrevyen-anker i NRK, Rima Iraki og programleder for Sløsesjokket på NRK, Christian Strand.

Derfor bør du laste ned Clubhouse som journalist

Clubhouse har blitt en trend i mediebransjen. Les hvorfor disse fire journalistene har valgt å ta i bruk appen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det snakkes stadig oftere om den nye sosiale medie-appen Clubhouse her til lands.

Flere i mediebransjen har kastet seg på trenden. Noen deltar aktiv, mens andre stiller seg fint opp som et stille publikum.

Men hvor viktig vil denne appen bli for mediebransjen? Må man inn på Clubhouse som journalist for å følge med på hva som skjer? Og kan man sitere det som blir sagt?

Dette er spørsmål som vi stilte til fire journalister som allerede har tatt i bruk Clubhouse.

Laget sak

En av dem som har kastet seg på Clubhouse er NRKs kulturjournalist, Linda Marie Vedeler.

Etter å ha prøvd ut appen, endte Vedeler i et rom hvor 15 ulike personer spilte en låt.

Det viste seg at de hadde laget sangen på 24 timer, mens de var inne i rommet.

– Da begynte jeg å få mange spørsmål i hodet. Jeg ble kastet inn i samtalen, og spurte: «Unnskyld, jeg er fra NRK, men kan jeg stille dere noen spørsmål?» De ville veldig gjerne at det skulle bli en sak, og tok kontakt med meg, sier Vedeler til Medier24.

Det endte opp med å bli saken «Har laget verdens første låt på Clubhouse».

Selv om det endte med en god nyhetssak for Vedeler, er hun usikker på hvordan journalister kan manøvrere når man kommer inn i rommene.

– Jeg ville ikke følt meg så komfortabel selv som journalist å ta opptak som ingen vet noe om. Jeg tenker at journalister i Norge er smarte nok til å være høflige og si fra om man lager en sak, sier hun og fortsetter:

– Samtidig så er det vanskelig da det er såpass nytt. Man må nok prøve seg litt frem, tenker jeg. Jeg er veldig spent på om det kommer mer journalistikk ut av dette her. Vi bør nok tenke litt kritisk rundt hva appen kan brukes til.

Dialog med publikum

Programleder for Sløsesjokk på NRK, Christian Strand, er allerede blitt en gjenganger på Clubhouse.

Han ser på appen som en mulighet til å nå ut til flere for å få mer innsikt om målgruppen sin.

– Man kan gå inn i grupper og se hva det er de snakker om. Hvorfor snakker de om det, og hvem snakker om det? Så kan man dra erfaring ut ifra det og bruke det i NRK-sammenheng, sier Strand til Medier24.

Han ser ikke bort fra muligheten for bruke appen til en debrifing etter en episode av Sløsesjokket.

– Da kan jeg spørre: Hva tenker dere om at forsvaret kaster 350 tonn bekledning i året? Det er en fin måte å treffe folk som bryr seg om bærekraft som tematikk, og samtidig en fin måte for dem å møte meg som programleder, sier Strand.

Han mener appen åpner muligheten for dialog med publikummet ytterligere.

– Man må tenke begge veier. Det er en fin mulighet for at målgruppen kan snakke med meg. Hver gang jeg er der inne, så stiller de meg masse spørsmål. Det er en dialog jeg liker veldig godt.

– Bør journalister være på Clubhouse?

– Jeg mener at mediekanaler bør være der folk møtes, diskuterer og debatterer. Vi bør være der for å se hva som skjer, og merke oss de nye stemmene som ikke kommer inn i Dagsnytt 18. For dette er nok den beste muligheten for å treffe folk vi ellers ikke treffer, svarer Strand.

Profilere seg selv

NRK Beta-journalist Martin Gundersen mener Clubhouse er mulighet for den enkelte til å profilere seg selv, og skape oppmerksomhet rundt sitt eget arbeid.

– Hvis man vil bli lagt merke til i dag som journalist, så er det å ha en følgerskare på sosiale medier en bonus. Hvis man lykkes på en plattform som Clubhouse, så vil man sannsynligvis kunne bruke det i arbeidet med å få ny jobb og oppmerksomhet for sakene man lager, sier Gundersen til Medier24.

Han beskriver Clubhouse som et umodent sosialt medium, men som har mange muligheter og kan bli spennende på sikt.

Samtidig tror han ikke at mediebedrifter burde kaste seg på bølgen med det første, da trenden er å få publikummet til deres egen plattform.

Men for den enkelte journalist, kan det å få et nedslagsfelt på Clubhouse være en bonus, tror Gundersen.

– Hvis du lager et moderat rom innenfor biten du dekker, eller får masse følgere og dermed et stort kildeomfang - så kan det være en unik mulighet. Da vil det å være tidlig ute kunne gjøre deg til en profil, særlig hvis du er ung og uetablert, sier Gundersen og legger til:

– Hvis du er etablert, så kan det være en fin mulighet til en ukentlig prat hvor du kan samle folk du liker.

– Debatter man ikke visste fantes

Dagsrevyen-anker Rima Iraki har også vært innom den nye sosiale medier-plattformen.

Så langt har hun selv bare vandret rundt fra rom til rom for å utforske Clubhouse.

– Akkurat nå føles det litt kaotisk, og jeg prøver meg litt frem. Jeg har vært inne i rom der man diskuterer hva man kan bruke Clubhouse til, hvordan få unge til å engasjere seg mer i politikk, og hva som er best av hummus og riskaker, sier hun til Medier24.

Hun er klar på at det enda er usikkert om dette er en døgnflue, eller om denne plattformen vil prege våre sosiale medier-vaner i lang tid fremover.

– Jeg tror absolutt at Clubhouse kan by på spennende muligheter for journalister, både når det gjelder research, kildenettverk og ideer. Her kommer man jo inn i diskusjoner og debatter som man ikke visste fantes, sier Iraki og fortsetter:

– Det blir også spennende å følge med på hvilken konkurranse Clubhouse eventuelt kan bety for mediebransjen, all den tid vi vet at valgbar lyd er noe forbrukere etterspør.

Powered by Labrador CMS