Profilbilde av Cornelia Kristiansen, med viaplay-logo i bakgrunnen.
Nedturen til Viaplay fortsetter, selv etter man ikke trodde det kunne gå verre.

KOMMENTAR:

Viaplay satt igjen med svarteper

«Rettighetskampen har oppført seg litt som en boble, og Viaplay kjemper for livet», skriver Cornelia Kristiansen.

Publisert Sist oppdatert

For en halv evighet siden, sommeren 2020, så det ut som Viaplay (tidligere NENT og MTG) hadde skutt gullfuglen, da de sikret seg rettighetene til å vise Premier League i Norge fram til 2028.

Den gangen ble det anslått at de betalte nesten 20 milliarder for rettighetene til hele Norden i perioden. 

Da kvartalsrapporten endelig ble presentert fredag, etter flere utsettelser, var minuset så dramatisk at «blodrøde tall» virket forsiktig. 

700 millioner tapt bare siste kvartal. Nesten sju milliarder så langt i år. 

Det kan hende TV 2, som hadde rettighetene fra 2010-2022, trekker et lettelsens sukk denne høsten. 

De står selv i vonde nedskjæringsprosesser, men det er tross alt lettere å håndtere 400 millioner enn flerfoldige milliarder. 

Katastrofal utvikling

Viaplay-aksjen er var ved børsåpning i dag, verdt fire svenske kroner per aksje. Det er bare ett år siden den var verdt over 200 kroner. Og for to år siden var den oppe i 500 kroner. En katastrofal utvikling for et børsnotert selskap. 

I 2020 var det antakelig vanskelig å forutse at det skulle gå så galt. 

Under covid økte alle mediehus abonnementsinntektene, og annonseduppen tok seg fort opp igjen. 

I disse dager synker begge inntektsstrømmer for de fleste. 

Det er mest dramatisk for dem som har gjort den største gamblingen på at høy pris for ettertraktede rettigheter, vil betale seg i lengden. Og det er Viaplay. 

Tidligere Kampanje-redaktør Lasse Gimnes omtaler situasjonen som «et blodbad».

Radikalt dyrere for Premier League

Premier League-rettighetene har blitt radikalt dyrere på bare et tiår. Ifølge DN måtte TV 2 ut med 795 millioner for 2013–2016 og nær 1,9 milliarder for 2016–2019

Kampanje anslår at TV 2 ga i overkant av 2 milliarder for perioden 2019 til 2022. De tror Viaplay, fordi de fikk to perioder og for hele Norden, kan ha betalt opp mot 20 milliarder for rettighetene fra 2022–2028. 

Norske fotballsupportere har allerede merket prisøkningen. Der man for noen år siden betalte rundt 400 kroner per måned for å få tilgang til Premier League, må man nå ut med 749 kroner. 

Sammen med en generell prisøkning, har det nok bidratt til at brukerinntektene ikke stiger til himmels sammen med prisen på rettighetene. 

Mindre annonsepenger

Den andre inntekten Viaplay er avhengig av, er annonser. 

Mens tech-gigantene står for rundt halvparten av reklameinntektene i Norge, og direktesalg av rubrikkannonser for en liten del, står Mediebyråene for rundt halvparten av det totale reklamemarkedet. 

Mediebyråforeningen har rapportert en nedgang i reklamemarkedet på 5,3 prosent hittil i år, noe som betyr norske mediehus har fått 433 millioner mindre i annonseinntekter bare siden i fjor. 

For TV-reklame er fallet på 208 millioner, som tilsvarer en nedgang på 7,6 prosent etter årets 10 første måneder.

Når annonsørene reduserer sine reklameinvesteringer samtidig som forbrukerne vil bruke mindre penger på strømmetjenester, blir det tøft. Akkurat det vet ansatte, ledelse og eiere i Viaplay det meste om nå.

Schibsteds gambling

I sommer sluttet sjefen, og aksjekursen raste. I september kjøpte Schibsted 10 prosent av selskapet til en snittpris per aksje på rundt 47 kroner. 

Schibsted delinvesterer sjelden i noe som helst – de liker å ha minst 51 prosent og dermed kontroll. Men Viaplay sitter på mange verdifulle rettigheter, innen både fotball, hockey og vintersport. Det kan virke som Schibsted ville ha en fot inne dersom noe skulle selges. 

Schibsted er sterke på aviser og tekst, men jobber med å bli bedre på levende bilder. Det kan fortsatt hende de vil få noe ut av eierskapet. 

Men aksjeverdien, er det verre med. I dag er Schibsteds Viaplay-aksjer verdt en tiendedel, sammenliknet med prisen de ga.

Nå foreslås det dessuten å skrive ut fire milliarder nye aksjer til en verdi på en krone per aksje. Med mindre de skulle bestemme seg for å spytte inn mer penger, vil eierandelen bli vannet ut av emisjonen. 

Men Schibsted ble ikke nevnt blant eierne som hadde bidratt til en tiltaksplan 1. desember. 

Ingen kan måle seg

Schibsteds kommunikasjonssjef, Daniel Frykholm sa fredag til E24 at selskapet vurderer Viaplay-situasjonen «ettersom vi anser selskapets situasjon som mer utfordrende enn når vi investerte».

Viaplay er slettes ikke det eneste medieselskapet som sliter for tiden. Det gjelder de fleste. 

Men når man skal snakke om kriser i mediene, er det ingen som kan måle seg nettopp Viaplay. 

Vi har sett mange konsekvenser av det i hele 2023. Men mange av de største konsekvensene får vi se i månedene fremover. 

Krisen er så absolutt ikke avblåst.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS