Konserndirektør med ansvar for nyheter og abonnement, Jostein Larsen Østring.

Amedia har fått 54.000 nye brukere på under en uke etter dataangrepet

Amedia-konsernet opplever bruker-boom på gratis januar-tilgang. – Vi skal gjøre det vi kan for å få de med oss videre, sier direktør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter dataangrepet 28. desember måtte Amedia fjerne betalingsmuren da de mistet tilgangen til abonnementsbasen. Det betød at verken Amedias egne aviser eller partneravisene fikk plusset stoffet sitt.

I forrige uke fikk de opp en løsning for å plusse stoffet på alle avisene, og fikk på plass en mulighet for at ikke-abonnenter skal kunne tegne seg for en prøvetilgang ut måneden.

Slik kan de som ikke hadde abonnement også få lese plussaker.

Stor leserpågang

Konserndirektør med ansvar for nyheter og abonnement, Jostein Larsen Østring, forteller til Medier24 at 54.000 nye brukere har tegnet seg på seks dager.

– Vi forventet at mange ville benytte seg av det. Men tallene har vært mye bedre enn forventet, sier Østring.

– Utgangspunktet er en lei situasjon, men ved å snu på det og lansere denne alternative løsningen, får vi vist fram produktet vårt til mange som ikke har lest oss før, eller som ikke har gjort det på lenge, legger han til.

Helt siden angrepet i romjulen har abonnementssystemet til konsernet vært nede som gjør at de ikke får solgt nye abonnement.

Østring er klar på at de nye prøve-abonnentene ikke veier opp tapet.

– De legger ikke inn betalingsinfo, og vi vet at vi ikke med dette får 54.000 nye betalende abonnenter etter januar. Men vi skal gjøre det vi kan for å få de med oss videre. Redaksjonene gjør en stor jobb, og vi har kjempestor leserpågang. Og det er noe positivt midt oppe i denne situasjonen, sier Østring.

– Vil se stort frafall

– Vil dere ha betalingssystemet oppe innen måneden er omme?

– Betalingsløsning og lønningssystemet er de viktigste tingene vi nå jobber med å få opp i tiden fremover. Nå har vi fått på plass nødløsninger for papir og for plussing av stoff, sier han.

Han er klar på at de vil sitte igjen med mindre abonnenter etter dette, enn de ville i en vanlig situasjon. I en vanlig måned har Amedia om lag 25 000 salg, forteller han.

– Disse gratis-tallene er mye høyere, men det er ikke så rart, dette er bare en tilgang. Vi vil nok se et stort frafall når vi skal prøve å få med disse videre, og hvor mye vi klarer å kompensere for tapet. Vi vet vi vil ende på minussiden, men det er likevel positivt, sier Østring.

Powered by Labrador CMS