Driftsresultatet for Amedia-eide Berlingske Media endte på 61,6 millioner danske kroner i 2024, en økning fra 56,2 millioner kroner året før. Det melder konsernet i en pressemeldingen.
Samlet omsetning falt derimot fra 635,1 millioner i 2023 til 620,8 millioner i fjor, tilsvarende en nedgang på 2,3 prosent.
Nedgangen i inntektene forklares med lavere annonseinntekter i et svakt marked. Samtidig vokste abonnementsinntektene, særlig digitalt.
Ifølge selskapet utviklet alle fire medietitler – Berlingske, Weekendavisen, BT og Euroinvestor – seg positivt i løpet av året.
– Berlingske Media er inne i en stor utvikling, hvor vi vokser digitalt og leverer økende overskudd. Det sterke resultatet er et uttrykk for at alle leverer på høyt nivå i hele mediehuset, sier Anders Krab-Johansen, administrerende direktør og utgiver i Berlingske Media.
Annonsemarkedet ble omtalt som krevende, med hard konkurranse fra aktører som Google og Meta. Likevel rapporteres det at BT, som er annonseavhengig, igjen ble en sunn forretning mot slutten av året.
I desember ble Berlingske Media solgt til det norske mediekonsernet Amedia, etter nesten ti års eierskap av belgiske DPG Media. Berlingske skriver i pressemeldingen at årsregnskapet vil offentliggjøres sammen med Amedias rapport senere i vår.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no