Forbrukerjurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen sier det er klart at Amedia-abonnentene har krav på kompensasjon etter angrepet.

Dette har Amedia-abonnentene krav på etter hackerangrepet: – Skal kompenseres

Flere hundre tusen avis-abonnenter mistet papiravisen etter dataangrepet. – Det er ikke snakk om store summer her, men rettighetene forbrukerne har er de samme likevel, sier forbrukerrådet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Natt til 28. desember ble Amedias sentrale datasystemer satt ut av drift etter et alvorlig dataangrep. Det førte til at ingen av konsernets papiraviser kom ut på onsdag, og bare 13 aviser kom på papir på torsdag.

Angrepet rammet også E-avisen, mens nettavisene ikke ble påvirket.

Abonnementsdatabasen ble berørt av dataangrepet, og konsernet har ikke fått solgt abonnenter siden 28. desember.

– Rettighetene er de samme

Forbrukerjurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, sier til Medier24 at abonnentene vil ha krav på kompensasjon som følge av manglende levering av avis i forbindelse med angrepet.

– Amedia har inngått en avtale med forbrukerne om levering av avis, og i utgangspunktet skal man da kompenseres om avisen ikke kommer. Dette er klassisk avtalerett, sier Iversen.

Han forklarer at kompensasjonen kan skje på flere måter.

– Det naturlige er å enten godskrive kundene for dagene uten avis, eller å forlenge abonnementet kostnadsfritt i tilsvarende periode, sier forbrukerjuristen.

– Det er ikke snakk om store summer her, men rettighetene forbrukerne har er de samme likevel, sier han.

– Betaler ikke tilbake i kroner

Konserndirektør med ansvar for nyheter og abonnement i Amedia, Jostein Larsen Østring, forteller at ved uteblitt avis har Amedia en retningslinje hvor de forlenger abonnementsperioden tilsvarende antall dager avisen har uteblitt.

– Vi betaler ikke tilbake i kroner, men vi gir avisen i tilsvarende flere dager. I de fleste tilfeller her så har avisen uteblitt i to dager, da vil man også bli kompensert papiravisen to dager lenger enn det som ligger i dagens abonnementsperiode, sier Østring til Medier24.

– Dette gjelder også de som abonnerer over lang tid. Vi vil beholde dette i historikken per kunde. Ellers er det digital tilgang til produktene våre som er den primære erstatningen for dem med papiravisabonnement, legger han til.

Konsernet har over 700 000 abonnenter, og Østring forteller om lag 42 prosent mottar papiravis.

– Men ikke alle disse hadde papirutgivelse 29. eller 30. desember. Hvor mange abonnenter som ble berørt kan vi ikke gi et eksakt svar på per nå. Samtlige abonnenter av en Amedia-avis har tilgang til eAvis, med unntak av heldigitale aviser som ikke gir ut eAvis, sier Østring.

Powered by Labrador CMS