Konserntillitsvalgt i Amedia, Eva Stenbro, er strålende fornøyd med antall nye klubber i Amedia.

Opplever tidenes klubb-bonanza i Amedia: – Aldri hatt flere henvendelser

Konserntillitsvalgt i Amedia, Eva Stenbro, opplever stor pågang for dannelse av nye klubber i konsernet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Koronapandemien har vist at ting kan bli snudd på hodet på veldig kort tid, og flere nordmenn er permittert grunnet smittevernsrestriksjoner.

Tirsdag 2. mars ble det registrert 206 000 helt ledige, delvis ledige og arbeidssøkere på tiltak hos NAV.

Selv om ansatte i mediebransjen har sluppet unna de verste permitteringene, opplever Amedia nå stor pågang av klubber i Amedia-aviser som ønsker å organisere seg.

Konserntillitsvalgt i Amedia, Eva Stenbro, er glad for at man er bevisst på å danne klubber i nye aviser.

– Jeg har aldri før hatt flere henvendelser fra folk som ønsker å organisere seg eller danne klubb. Jeg synes det er veldig bra og opplever også at konsernet synes det er bra å ha klubber da det gjør ting ryddig, sier Stenbro til M24.

Tror på ti nye klubber

Det siste året har Amedia fått fire nye klubber i Norsk journalistlag (NJ): iHarstad, Nidaros, Avisa Oslo og Amedia utvikling.

I tillegg har de fått én klubb hver i fagforeningene Parat og Handel og kontor.

NJ er i dialog med flere klubber, og Stenbro blir ikke overrasket om det kommer til enda flere i løpet av året.

– Det er en del spørsmål om det. Det er også flere som er interessert, som vi skal snakke med og høre om de vil organisere seg. Det vil ikke forundre meg om vi når ti-tallet innen året er omme.

Amedia-konsernet har de siste årene etablert flere nye aviser rundt om i landet. At det gir utslag på antall nye klubber er derfor ikke unaturlig.

– Er det fint at tempoet på opprettelsen av klubber henger sammen med at det blir opprettet nye aviser hos Amedia?

– Det kan du si! Det har vært viktig for oss å få etablert klubber i de nye satsingene. Nidaros og Avisa Oslo er store klubber og viktige bidrag inn i fellesskapet.

Samtidig påpeker Stenbro at det også er viktig at mindre aviser danner klubber.

– Det er også viktig å få tariffavtaler og klubber på plass i de små avisene hvis de ønsker det selv. Vi stiller oss i hvert fall til dispensasjon.

Ingen selvfølge å danne klubb

Stenbro klar på at det ikke er en selvfølge at man danner en klubb i en ny avis når det er mye som skal på plass på kort tid.

– Det kommer gjerne inn mange ferske folk som skal skaffe seg kildenettverk og produsere saker. Jeg opplever ikke at det står lengst fremme i pannebrasken når man er i ny jobb.

NJ har vært innom de nye avisene for å høre om de som jobber der ønsker å danne klubb. Men Stenbro er klar på dette er noe klubbene selv må ønske.

– Ingen får en tariffavtale trukket over hodet. Dette er noe de selv må ønske. sier hun.

Hun mener klubbdannelse og tariffavtaler er viktig for journalister og andre som jobber i mediebransjen:

– Tariffavtalen er veldig ryddig og grei å forholde seg til. Det er et avtaleverk som er så tilpasset arbeidshverdagen vår. Den gir de ansatte en del rettigheter som er viktig i hverdagen. Nå står folk også skikkelig på, sier Stenbro.

Powered by Labrador CMS