For to uker siden offentliggjorde Norsk Journalistlag (NJ) en rapport som viser at et flertall av norske journalister synes hverdagen på hjemmekontor er tøff.
Rapporten viser at hjemmekontor tilværelsen byr på flere utfordringer, spesielt når det gjelder psykisk helse blant journalister.
Flere journalister har uttalt at de er kollektivt drittlei.
Konserntillitsvalgt i Amedia, Eva Stenbro, sier at de er veldig bevisste på folks arbeidshverdag og helse.
– Jeg vet at mange ledere anbefaler de ansatte å komme seg ut. Ikke spis brødskiva ved PC-skjermen. Kom deg ut og få litt dagslys. Det er veldig viktig, sier Stenbro til M24.
I sommer opprettet Amedia et psykososialt tilbud. Medarbeidere kan ringe et telefonnummer og prate om ting som kanskje er vanskelig å ta opp i jobbsammenheng.
– Mange har ulike behov og utfordringer. Hvis noen synes det er tøft og bære litt tungt, så har man mulighet for å ringe noen. Det er noen som har benyttet seg av dette, og tilbakemeldingene er utrolig bra, sier Stenbro.
– Vi har utfordringer
På nyåret startet Amedia også opp med å gjennomføre digitale treningsøkter, kalt «Jobbstrekken».
Den er gratis til alle ansatte og skal kunne gjøres i arbeidstiden.
Jobbstrekken blir produsert av selskapet, Kilde, og er to økter i uken på 12 minutter.
Det skal forebygger belastningsskader og gir mer overskudd i en hektisk hverdag.
Tillitsvalgt i Tønsberg Blad, Lars Anders Døvle Larssen, synes det er positivt med slike tiltak.
– Man får rørt litt på seg gjennom noen bøy og tøy-øvelser. Det er nok mange som føler på at det blir for lite bevegelse på hjemmekontor, sier Larssen til M24.
Selv om Larssen er fornøyd, mener han det fortsatt er mer som kan gjøres, også på klubbnivå.
– Jeg tror flere av våre klubber og hovedverneombud kunne tatt tak i situasjonen og gjort litt mer. Vi har utfordringer å ta tak i, sier Larssen og peker på at det som kommer frem i NJ-undersøkelsen også gjelder for deres medlemmer.
– Alle har et ansvar
Stenbro er enig med Larssen om at alle kan bidra for å hjelpe kollegaer gjennom pandemien.
– Uansett hvor vi sitter i en slik organisasjon, så tenker jeg at vi har et ansvar for at kollegaer har det bra. Det at klubbene er aktive, prøver å avdekke behov, for så å melde dem videre de til som faktisk kan gjøre noe med det er kjempeviktig, sier Stenbro.
Hun forteller at Amedia har en beredskapsgruppe bestående av folk fra konsernet og tillitsvalgte.
De har jevnlig møter for å kunne tilby best mulig tilrettelegging for de ansatte, og lytte til behovene.
– En del av tiltakene må løses lokalt. Vi gjennomfører jevnlige møter og tar temperaturen på behovet - i stedet for å kaste ut mange ideer og ting som kanskje ikke blir brukt.
Stenbro er klar på at ingen er perfekte, og mener det sikkert er ting de kan gjøre annerledes.
– Dette er en ny situasjon for alle, både konsernet, tillitsvalgte og konserntillitsvalgte. Man skal få arbeidsdagen til de ansatte til å fungere, slik at det ikke blir en ekstrem belastning som fører til økt sykefravær. Det er punkt én.