1. Digitale møter på avdelings-/gruppenivå
Ha planleggingsmøter o.l. med omtrent samme hyppighet som i en normalsituasjon. Dette er viktig både for jobben som skal gjøres og for opplevelsen av sosialt samvær og fellesskap. Lag gjerne sosiale treff som frokostkaffe eller felles fredagslunsj.
2. En-til-en-møter med leder
Nærmeste leder bør ha faste møter med medarbeiderne i avdelingen. Gjerne 15 minutter hver uke med åpen agenda.
3. Ha på kameraet på de digitale møtene
Kameraet bør som hovedregel være på i de digitale møtene med kolleger og ledelse. Dette erstatter ikke fysisk kontakt, men reduserer avstanden til kollegene. Det gjør det også enklere å fange opp om det er kolleger som har behov for sosial støtte ut over de organiserte møtepunktene.
4. Lag arbeidsteam med nye og erfarne ansatte
Mye kompetanseoverføring skjer helt naturlig når man jobber sammen om en sak. Fin måte å bli kjent på. Dette lar seg også gjøre på tvers av avdelingene.
5. Be flere jobbe sammen om små og store saker.
Det tvinger frem sosial kontakt i løpet av arbeidsdagen. I disse tider er fellesbyline et utelukkende pluss.
6. Bruke «storefri» med en kollega.
Det er helt innenfor å gå på tur i det fri. Ta med termos og et pledd. Tenk geografi fremfor avdeling slik at det er lett å møtes på «hjørnet». Følg opp denne oppfordring med hver enkelt.
7. Hjemlevering og andre velferdstiltak
Skatteetaten har åpnet for at arbeidsgiver kan spandere hjemlevering av mat og drikke til de ansatte. Vel og merke så lenge dette er et velferdstiltak som «er egnet til å øke trivsel og samhørighet i bedriften.»
8. Vær raus med oppmerksomhet mot medarbeidere nå
Hvis noen fyller et halvrundt år, send en blomst. Sliter noen med å stå opp, send en morgenkaffe på døren. Og følg opp med en hyggelig SMS. Dette er ikke tiden på å være gjerrig på oppmerksomhet. Det samme gjelder faglige tilbakemeldinger. Vi oppmerksomhet og gi hverandre ros!
9. Miljøforandring kan være av det gode
Hjemmekontor-situasjonen åpner for at man kan jobbe fra helt andre steder enn hjemme – for eksempel en hytte – der jobb, fysiske og lystbetonte aktiviteter kan kombineres.
10. Tilrettelegg for alternativ til hjemmekontor.
Ikke alle har en hjemmesituasjon som gir gode arbeidsforhold over tid. Det kan være mange grunner til det – og de kan gi langvarige problemer både for journalisten og familien. Arbeidsgiver bør derfor finne andre løsninger for medarbeidere som hverken kan arbeide på kontoret eller fra hjemmekontor.
11. Bedriftshelsetjenestens tilbud om oppfølging.
Bedriftshelsetjenesten bør ha tilbud om ulike former for oppfølging av medarbeiderne i en situasjon som denne. Det kan være tilbud om fysioterapi, psykolog eller andre helsemessige behov.