Stig Waage har jobbet i NRK, og er redd hans kjærlighetsforhold til kanalen snart går dukken.
Stig Waage har jobbet i NRK, og er redd hans kjærlighetsforhold til kanalen snart går dukken.

MENINGER:

Jeg har lyst til å fortsette å elske NRK

«Så vær så snill, slutt å lag innhold kun for de unge. La de knallgode medarbeiderne dere har lage de gode ideene», skriver Stig Waage.

Publisert Sist oppdatert

Kjære NRK. Jeg elsker dere!

Det er nok derfor debatten rundt Sophie Elise gjør så vondt i hjertet mitt.

For jeg vil så gjerne at NRK skal beholde posisjonen det har i dag.

I 16 år jobbet jeg der. Blant annet som produsent i lokalnyhetene, prosjektleder i Satiriks og postprodusent i Kåss til Kvelds og Trygdekontoret. Derfor betyr NRK mye for meg.

Podkasten til Sophie Elise er dessverre bare et symptom. Et symptom på noe større. NRK er desperate. «Vi må nå de unge for at vi ikke skal bli irrelevante!».

De løper rundt i de lange, trange gangene på Marienlyst som hodeløse høns, og det eneste som stanser de er kodeordene: Ung! Seertall! Spilleren!

Ledelsen i NRK dytter disse fyndordene nedover innholdsskaperne sine, det har jeg selv opplevd. Resultatet blir at man klemmer ut en monstrøsitet som få har eierskap til. Innhold uten substans og originalitet, kun basert på masse statistikk og analyser.

Hvis ikke NRK evner å snu på måten man lager innhold, så risikerer de å gjøre seg selv irrelevante raskere enn om de hadde gjort ingenting.

Jeg skal si det enda tydeligere og liste opp det jeg mener er problemene NRK må løse:

1. Jakten på de unge

Dette opplever jeg at gjennomsyrer alt NRK lager.

Alle skal hele tiden treffe yngre, og alle nye konsepter skal treffe en yngre målgruppe enn tidligere konsepter har gjort. Ideer som treffer for «gammelt» blir ikke prioritert , ikke fordi de ikke er gode nok, men fordi de ikke treffer den ønskede målgruppen.

2. Idetørke

Det virker som NRK har glemt at man aldri vet hva som blir det neste store, den neste SKAM (Som NRK drar frem i enhver sammenheng, spesielt i utvikling).

Man er nødt til å tørre å prøve, og vite at man kommer til å feile.

NRK har turt en gang. Men programmer som Trygdekontoret ville aldri ha fått et godkjent-stempel i dag. Ikke Lille Lørdag heller. De står igjen som milepæler i TV-historien.

3. Feilanalysering

Statistikk og analyser blir aktivt brukt i utviklingen av de fleste NRK-program. Man leter etter hva som treffer ungt nå, dvs det som en viss andel av respondentene svarte at de likte i en undersøkelse som ble gjort for noen måneder siden.

Utvklingsarbeidet tar gjerne et halvt års tid, og så tar det enda et halvt år å produsere innholdet. Det vil si at det da har gått 1-2 år fra man snakket med de unge, som sannsynligvis har gått videre. Det er noe annet som er interessant nå.

Statistikken og analysene burde heller bli brukt til å gjette seg frem til hva de unge kanskje kommer til å bli opptatt av. Man må prøve å finne et mulighetsrom.

Men det krever at man ser fremover og tør å feile. Ellers blir man bare løpende etter.

4. Spilleren (NRK TV)

Alle program blir målt på tall i spilleren.

Det hjelper ikke å ha suksess på lineær-TV hvis du ikke treffer i spilleren.

Et program som Kåss til Kvelds, som alltid var inne på topp 20 mest sette program på NRK gjennom helga og kniva mot Lindmo om antall seere, blir lagt ned.

Hvorfor det, når de totale tv-tallene er gode? Hvorfor er NRK så opptatt av tallene i spilleren? Fordi de som ser lineær-TV er eldre. En utdøende rase.

Elsker NRK

Jeg elsker NRK, og har lyst til å fortsette å elske NRK.

Men da må de klare å ha mer enn en tanke i hodet samtidig, og stole på at godt innhold trumfer alt.

Det tar tid å snu en mastodont som NRK, men det er aldri for sent.

Så vær så snill, slutt å lag innhold kun for de unge.

La de knallgode medarbeiderne dere har lage de gode ideene. La de lage godt innhold. Da vil de unge komme løpende etter dere.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS