I forrige uke kom opplagstallene for første halvår av 2023. De
viser at de fleste avisene taper opplag, men at noen rykker også fremover.
Medier24 har gått igjennom opplagstallene og sett på hvordan
de ulike konsernene gjør det.
Av de tre store konsernene Schibsted, Amedia og Polaris Media, er det bare sistnevnte som kan vise til opplagsvekst.
Amedia, som er Norges største lokalavis-konsern, opplever
tilbakegang på de fleste titlene. Samlet sett, inkludert partneraviser som er
knyttet til konsernets +Alt-ordning, har konsernet en nedgang på 37.020 i opplag.
Åtte av Amedia sine titler har oppgang, og blant de har
Avisa Oslo den største veksten, på 1016, tilsvarende 13 prosent.
– Har jobbet hardt med å snu trenden
Nyhetsdirektør i Amedia, Jostein Larsen Østring, sier til
Medier24 at tilbakegangen for Amedia-avisene startet i fjor høst.
– Vi så at kundefrafallet begynte å øke, samtidig
som vi solgte dårligere enn normalt. Dette var samtidig med inflasjonen
startet. Og så har vi hatt en liten nedgang også i inneværende år, sier Larsen
Østring, og legger til at trenden varte frem til uke 27 år.
– Vi har jobbet hardt med å snu den trenden i år,
og avisene har jobbet knallhardt. Og så ser vi at sommerkampanjen har vært
veldig vellykket, og vi har fått inn over 80.000 (abonnenter, journ.anm.) på den. Og vi ser at veldig
mange går over til fullpris, så vi er optimistiske.
Larsen Østring legger til at timingen på sommerkampanjen
også har hatt utslag.
– Vi startet den tidligere i 2022 enn i år, så
dermed kom oppgangen på slutten av første halvvår. Men ikke nok til å forklare hele
fallet, sier han.
Vekst for Polaris Media
Schibsted har kun vekst på to av titlene, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, som har en vekst på henholdsvis 873 og 436.
VG og Aftenposten faller mest med 9932 og 3800.
Også Polaris Media merker nedgangen, men har 23 aviser i
vekst, og har en samlet vekst på 2136. Det er to aviser som driver mesteparten
av veksten, Stjørdals-Nytt som har en vekst på 1141, tilsvarende 148 prosent,
og Frøya som har en vekst på 923, tilsvarende 137 prosent.
Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, sier til Medier24
at tallene er positive.
– Det er en veldig fin utvikling nå, og vår jobb
er å hjelpe mediehusene å lykkes i den digitale transformasjonen, og tallene
viser at det lykkes vi med, sier Koch.
Dyktig på utvikling
Han legger til at både Stjørdals-Nytt og Frøya.no er aviser
som startet med betalingsmodell for ikke lenge siden.
– Og det at de gjør det så bra da, er veldig
positivt.
Polaris Media eier 14 mediehus Midt-Norge på opplagslisten,
hvorav elleve er i vekst.
Koch sier det er gledelig at så mange aviser lykkes når det
er et stort mediemangfold i landsdelen.
– Det samme ser man på Nord-Vestlandet også, sier
han.
Koch legger til at konsernet jobber mye med å sørge for at
avisene står støtt i den digitale transformasjonen.
– Og mediehusene er veldig dyktige til å utvikle
seg selv, å lage viktig kvalitetsjournalistikk. Og det er godt at opplagstallene
og lesertallene bekrefter at den jobben lykkes, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no