Jostein Larsen Østring, Amedia.

Opplagstallene i konsernene: Amedia faller mest

Mens Amedia mister opplag, øker Polaris Media, og har vekst i 23 mediehus. 

Publisert

I forrige uke kom opplagstallene for første halvår av 2023. De viser at de fleste avisene taper opplag, men at noen rykker også fremover.

Medier24 har gått igjennom opplagstallene og sett på hvordan de ulike konsernene gjør det.

Av de tre store konsernene Schibsted, Amedia og Polaris Media, er det bare sistnevnte som kan vise til opplagsvekst. 

Amedia, som er Norges største lokalavis-konsern, opplever tilbakegang på de fleste titlene. Samlet sett, inkludert partneraviser som er knyttet til konsernets +Alt-ordning, har konsernet en nedgang på 37.020 i opplag. 

Åtte av Amedia sine titler har oppgang, og blant de har Avisa Oslo den største veksten, på 1016, tilsvarende 13 prosent.

– Har jobbet hardt med å snu trenden

Nyhetsdirektør i Amedia, Jostein Larsen Østring, sier til Medier24 at tilbakegangen for Amedia-avisene startet i fjor høst.

– Vi så at kundefrafallet begynte å øke, samtidig som vi solgte dårligere enn normalt. Dette var samtidig med inflasjonen startet. Og så har vi hatt en liten nedgang også i inneværende år, sier Larsen Østring, og legger til at trenden varte frem til uke 27 år.

– Vi har jobbet hardt med å snu den trenden i år, og avisene har jobbet knallhardt. Og så ser vi at sommerkampanjen har vært veldig vellykket, og vi har fått inn over 80.000 (abonnenter, journ.anm.) på den. Og vi ser at veldig mange går over til fullpris, så vi er optimistiske.

Larsen Østring legger til at timingen på sommerkampanjen også har hatt utslag.

– Vi startet den tidligere i 2022 enn i år, så dermed kom oppgangen på slutten av første halvvår. Men ikke nok til å forklare hele fallet, sier han.

Vekst for Polaris Media

Schibsted har kun vekst på to av titlene, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, som har en vekst på henholdsvis 873 og 436.

VG og Aftenposten faller mest med 9932 og 3800.

Også Polaris Media merker nedgangen, men har 23 aviser i vekst, og har en samlet vekst på 2136. Det er to aviser som driver mesteparten av veksten, Stjørdals-Nytt som har en vekst på 1141, tilsvarende 148 prosent, og Frøya som har en vekst på 923, tilsvarende 137 prosent.

Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, sier til Medier24 at tallene er positive.

– Det er en veldig fin utvikling nå, og vår jobb er å hjelpe mediehusene å lykkes i den digitale transformasjonen, og tallene viser at det lykkes vi med, sier Koch.

Dyktig på utvikling

Han legger til at både Stjørdals-Nytt og Frøya.no er aviser som startet med betalingsmodell for ikke lenge siden.

– Og det at de gjør det så bra da, er veldig positivt.

Polaris Media eier 14 mediehus Midt-Norge på opplagslisten, hvorav elleve er i vekst.

Koch sier det er gledelig at så mange aviser lykkes når det er et stort mediemangfold i landsdelen.

– Det samme ser man på Nord-Vestlandet også, sier han.

Koch legger til at konsernet jobber mye med å sørge for at avisene står støtt i den digitale transformasjonen.

– Og mediehusene er veldig dyktige til å utvikle seg selv, å lage viktig kvalitetsjournalistikk. Og det er godt at opplagstallene og lesertallene bekrefter at den jobben lykkes, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS