I de store byene, hvor flere aviser slåss om å
holde på leserne, opplever de fleste nedgang når det kommer til hvor stort opplag de har.
Onsdag ble opplagstallene for første halvår i 2023 lagt fram av Mediebedriftenes Landsforening. De viser at de fleste mediehus faller i opplag, og at det samlede opplaget går ned.
Også når det gjelder lesertall, er det en nedgang i hele bransjen.
I denne saken har vi samlet tall fra Tromsø, Trondheim, Oslo og Bergen.
Bergensavisen kaprer lesere
I Bergen har vi sett på storebror Bergens Tidende og lillebror Bergensavisen.
Begge avisene har fått flere lesere de siste årene. Siden 2018 har BT hatt en vekst på 10,2 prosent, mens BA har økt med 25,2 prosent.
Når man sammenligner tallene deres med tallene de hadde i fjor, er det BA som har størst endring i vestlandshovedstaden. De kunne da vise til en oppgang på 11 prosent, mens BT falt med 3,3 prosent.
Redaktør Guro Valland er klar på at BAs posisjon i Bergen står svært sterk.
– Vi var blant avisene i landet som økte mest i antall lesere. BAs daglige digitale dekning har vokst betydelig og er omtrent halvparten av BTs, selv om BT er et betydelig større abonnements-mediehus, sier BA-sjefen og påpeker at BA skal skille seg ut fra BT.
BA mister abonnenter
Bergens Tidene er den største avisen, og de har nå et opplag på 89.499, viser tallene fra MBL. Det er 0,9 prosent flere enn for et år siden.
Lillebror Bergensavisen (BA) har derimot lavere opplag nå enn på samme tid i fjor, og har en nedgang på 2122, tilsvarende 7,5 prosent.
BT øker antall digitale abonnenter. I fjor lå avisen på 54.601 digitale abonnenter. På ett år har dette økt til 60.160.
BA mister derimot rundt 1000 digitale abonnenter fra 2022. Da hadde de 20.483, i 2023 har de 19.331.
Sjefredaktør Guro Valland sier de ikke er fornøyde med dette, mener man må huske på at dette er en måling for første halvår som ikke nødvendigvis forklarer virkeligheten i dag.
– For eksempel har vi flere kampanjer gjennom året, og litt avhengig av timingen for når opplaget måles for mediebransjen, kan dette slå noe positivt eller negativt ut for BA, forklarer Valland.
Sjefredaktør Frøy Gudbrandsen i BT gleder seg over opplagstallene som ble offentliggjort på onsdag.
– Vi har hatt en god abonnementsvekst over lang tid. Vi har jobbet systematisk for å gi abonnentene våre journalistikken de trenger hver dag, og opplagstallene viser at vi har lykkes med det, sier Gudbrandsen til Medier24.
Pengene ligger i abonnentene
– BT drar ifra BA når det gjelder abonnenter, mens BA vokser på unike brukere. Hva tenker dere om disse tallene?
– Antall abonnenter er selvsagt der vi ønsker å vokse, fordi det er det som i størst grad bidrar til å finansiere journalistikken. Men en voksende gruppe av unike brukere representerer også et enormt potensial for BA, og det er disse brukerne vi hele tiden jobber for å få med oss som betalende lesere, svarer Valland.
Gudbrandsen svarer at det er ingen tvil om at opplagstallene er viktigst for BT.
– Hvor viktig er konkurransen med BA når det gjelder opplagstall og lesertall?
– Konkurranse er bra. Det er bra for leserne og det er skjerpende for oss, svarer Gudbrandsen.
BA-sjefen er også klar på at konkurransen mellom dem og BT er viktig.
– Både som en direkte motivasjonsfaktor i den daglige nyhetskampen, men også fordi en styrket posisjonering løfter mediemangfoldet og skjerper den journalistiske kvaliteten i Bergen. Jeg mener BA trenger BT og BT trenger BA, og resultatet er forhåpentligvis bedre innhold for enda flere, svarer Valland.
Fall i opplag over hele landet
I Trondheim er fremdeles Adresseavisen størst, med
75 228 abonnenter. De har en nedgang på 440, mens utfordrer Nidaros faller med 1026.
Sistnevnte har nå 8713 og opplever en prosentnedgang i antall abonnenter på 10,5 prosent.
Også her er situasjonen motsatt når det gjelder lesertall. Nidaros øker med 16,7 prosent fra i fjor, mens
Adresseavisen kan vise til en oppgang på 1,7 prosent. Samtidig har de en
digital økning på 7,9 prosent.
Jevnere nedgang i nord
I Tromsø var det jevnere tall da
opplagstallene ble lagt fram onsdag.
Både Nordlys og iTrømsø går tilbake fire
prosent i opplag fra samme tid i fjor. Nordlys hadde et opplag på 24.906, mens konkurrenten
endte på 8423.
Begge avisene har også nedgang i antall lesere.
Nordlys synker med 7,7 prosent.
De hadde også en digital tilbakegang på 9,2 prosent. Samtidig har iTromsø en tilbakegang på 5,6
prosent totalt og 3,2 prosent digitalt.
Tar Avisa Oslo igjen Dagsavisen?
I hovedstaden slåss Avisa Oslo og
Dagsavisen om leserne. I starten av oktober starter tidligere Dagsavisen-redaktør Eirik Hoff Lysholm som redaktør i Avisa Oslo.
Der kommer han inn i en avis som kan vise til vekst, når Avisa Oslo nå har
passert 8.646 i opplag. Samtidig fortsetter Dagsavisen å falle, og er nå nede på 19.273.
Sistnevnte hadde på opplagssiden et fall på 10,9 prosent. Avisa Oslo steg på samme tid med
13,3 prosent.
Dagsavisen har falt siden 2020, hvor
de hadde opplagstall på 26.715.
Da lesertallene ble offentliggjort
i forrige uke, var det også her motsatt.
Da kunne Dagsavisen vise til en
vekst på syv prosent, og 15,2 prosent digitalt. Avisa Oslo hadde da et kraftig
fall i lesertallene, og gikk tilbake 18 prosent. Redaktør Kristin Stoltenberg har fortalt at de har jobbet med gjøre mer av innholdet sitt kun for abonnenter.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no