Onsdag ble opplagstallene for første halvår i 2023 lagt frem av Mediebedriftenes Landsforening. De viser at de fleste mediehus faller i opplag, og at det samlede opplaget går ned.
Det er de største avisene som taper mest i opplag. Øverst på listen er VG, som har mistet 9.932 fra første halvår i 2022, en nedgang på 21 prosent. VG er fremdeles den avisen med størst opplag, medregnet VG+, som har et opplag på 253.000.
Avsluttet bevist partneravtaler
Dagens Næringsliv faller fra 101.425 til 94.261, en
tilbakegang på syv prosent.
Sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Janne Johannessen, til Medier24
at det selvsalgt var gøy å runde 100.000 i opplag i fjor, men at det er viktig
for de at veksten faktisk er lønnsom.
– Derfor avsluttet vi bevisst
noen ressurskrevende partneravtaler innen abonnement i fjor, noe som naturlig
nok har hatt en negativ effekt på opplagstallene. Dette slo også ut i opplaget
for andre halvår 2022, så det er ikke noe nytt, sier hun.
Johannesssen legger til at de
siden da har hatt en liten fremgang i offisielt opplag.
– Og de siste månedene har kvalitetsjournalistikk
i alle sjangre gitt en sterk vekst i nye abonnenter.
– Bildet er lysere
Nidaros opplever et fall på ti prosent
sammenlignet med samme halvår i fjor, og har gått fra 9.739 til 8.713. Sjefredaktør
Siig Jakobsen sier til Medier24 at opplagstallene er fra første halvår og at
Nidaros har opplevd en markant økning siden den tid.
– Vi har de siste to månedene
ligget jevnt på over 10.000 abonnenter, som er det høyeste nivået siden avisa
startet, så bildet ser heldigvis langt lysere ut enn tilfellet var i
måleperioden.
Nettavisen er også blant avisene som har falt mest, med en tilbakegang på 3.759. Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum har ikke besvart Medier24s henvendelser.
Rett under Nettavisen på listen ligger Drammens Tidende, med et fall på 8,5 prosent, tilsvarende 2.411. Sjefredaktør Espen Sandli har ikke besvart Medier24 henvendelser.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no