Bjørn Carlsen, redaktør for Dagbladet Pluss.

Dagbladet Pluss er en av opplags­vinnerne - se topplisten her

Dagbladet Pluss øker mest i rene abonnenter, men prosentvis kan Stjørdalsnytt vise til størst vekst.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag ble opplagstallene for første halvår i 2023 lagt frem av Mediebedriftenes Landsforening. De viser at de fleste mediehus faller i opplag, og at det samlede opplaget går ned. 

Men 66 titler kan vise til vekst. Se topplisten nederst i saken. 

Avisene som øker mest prosentmessig er de to trønderske avisene Stjørdalsnytt og Frøya, som vokser henholdsvis 148 prosent og 137 prosent. Begge avisene kom med på listen for første gang første halvår i fjor. 

Gir æren til journalistene

Redaktør for Dagbladet Pluss, Bjørn Carlsen, er stolt over å ha fått mange nye abonnenter det siste året. De øker med 8,56 prosent, eller en økning i opplag på 6.740.

– Det er en helt fantastisk utvikling. En stor del av æren skal gå til journalistene i Dagbladet Pluss, som jeg mener er blant landets beste på sine områder, sier han til Medier24.

Han tror noe av suksessen er at de har samme profil som Dagbladet.

– Vi ønsker å være Dagbladet, men det skal være verdt å betale litt ekstra for. Det skal være gjenkjennelig, folkelig og journalistikk som folk er opptatt av, sier han, og lover at det blir en god markering i løpet av uka.

Samtidig er han imponert over papirdesken i Dagbladet.

– I et papirmarked, som alle vet faller, klarer vi på imponerende vis å holde posisjonen i stativene, kommenterer han.

Sverger til svart bedehus-kaffe

Ansvarlig redaktør i Dagen, Vebjørn Selbekk er også fornøyd med opplagsveksten.

– Dette er jo helt strålende tall for oss. Denne oppgangen kommer på toppen av tidligere økninger, så den befester bildet av at Dagen er på sterkt stigende kurs, sier han.

Han forteller at den største enkeltfaktoren for oppgangen er at de har lyktes godt med den digitale omstillingen.

Selbekk varsler også at tallene skal feires.

– Men det blir helt uten champagne. I Dagen sverger vi heller til svart bedehus-kaffe, kommenterer han.

Jobbet strategisk

Avtroppende redaktør i Avisa Oslo, Kristin Stoltenberg fortalte til Medier24 forrige uke at de har gått fra å ha mye åpent innhold til å ha større fokus på brukerbetaling og innhold forbeholdt abonnenter.

Det har gitt en vekst på 13,32 prosent.

– Vi er godt fornøyd med veksten og opplever at Avisa Oslo utgjør en stadig viktigere forskjell i byen vår. I dag skal vi feire med kake, slik vi har feiret mange ganger det siste året - med opplagstall som i sommer passerte 9000 abonnenter med god margin, sier hun til  Medier24 nå.

Hun forklarer at de har jobbet strategisk med å tydeliggjøre journalistikken sin, og nevner eksempler som dagsordensettende journalistikk, breaking, debatt og guider.

– Vi hadde en stor livesending valgnatten og jeg blir både stolt og rørt når jeg ser hva Avisa Oslos journalister og redaktører leverer av innsikt og analyser til befolkningen i Oslo. Det har vært jobbet så godt det siste året - og er det noen som fortjener ros og gode tall, så er det gjengen i Torggata, kommenterer hun.

«Flying start»

Kronstadposten kan også vise til en sterk vekst, og har økt opplaget sitt med 41,21 prosent - fra 1.844 første halvår i fjor til 2.604 første halvår i år.

– Vi har lenge vært klar over vår sterke vekst i antall abonnenter, som nå blir presentert. Disse kommer som følge av en flying start på vår nettavis, som vi etablerte i september i fjor. De største utslagene kommer dermed etter at nettavisen har hatt et helt halvår i drift, forklarer ansvarlig redaktør Tom Erik Nilsen.

– Vi gleder oss stort over dette, mye på grunn av at vi er en stab på bare seks personer, smiler Nilsen og legger til: – Disse resultatene kommer ikke alene. Vi har en utrolig dyktig stab med ståpå-vilje og engasjement som brenner for de gode, lokale sakene med både hurtighet og interesse, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS