Økte priser og høye strømregninger har gjort at flere nå befinner seg i krevende økonomiske tider. Dette gjelder også mediehusene.
De siste beregningene fra Statistisk sentralbyrå spår en lavkonjunktur på to år.
I forrige uke var flere medietopper samlet på Pressens hus til debatt, og de spår utfordrende økonomiske år fremover for bransjen.
– Jeg tror det kommer til å bli turbulent. Vi går inn i tøffere tider nå, sa konserndirektør for data og teknologi i Amedia og styreleder i Mediebedriftenes Landsforening, Pål Nedregotten.
Men hva konkret gjør mediehusene nå for å tilpasse seg situasjonen? Hvilke innstramminger og sparetiltak er iverksatt?
Medier24 har sendt spørsmål til alle de store mediehusene og konsernene for å få svare på det.
– Ekstra kostnadsfokus
Hos Amedia har de satt til verks flere tiltak, forteller konserndirektør økonomi, finans og strategi, Gisle Torheim.
– Amedia opplever i likhet med bransjen, og resten av Norge, stor makroøkonomisk usikkerhet sammen med høyere pris- og lønnsvekst. Det er en krevende kombinasjon, og fordrer at det tas kloke valg på alle nivåer i organisasjonen vår både i det korte og lange bildet, sier han til Medier24.
– Derfor er alle deler av virksomheten, både mediehusene og andre enheter, oppfordret til å ha et ekstra kostnadsfokus. Det dreier seg blant annet om økt bruk av digitale møter som erstatter reiser, redusere strømforbruk og holde igjen på bruk av konsulenter, sier Torheim.
Story House Egmont har satt i verks ekstraordinære tiltak. Spesielt knyttet til økte trykkerikostnader, forteller administrerende direktør, Nina Vesterby.
– Story House Egmont har i flere år måtte leve med en opplagsnedgang, og har derfor hatt et sterkt fokus på lønnsomhet. De siste årene har vi heldigvis stabilisert utviklingen og fått nye inntektsbein å stå på, sier hun til Medier24.
– De økte kostnadene, spesielt knyttet til trykk og distribusjon, gjør at vi likevel har vært nødt til å se på ekstraordinære tiltak. Disse tiltakene omhandler blant annet å redusere størrelsen på lokalene, vurdere antall utgaver på våre ukeblader og magasiner, bytte av papirkvalitet på disse samt ansettelsesstopp der har vært mulig. I tillegg har vi gått i reforhandling av leverandøravtaler og redusert antall investeringsprosjekter, forteller Vesterby.
Hun er klar på at mediehuset likevel har fokus på vekst.
– Som resten av verden håper vi at situasjonene snart skal stabilisere seg, og gå i en mer positiv retning. Samtidig så fortsetter vi å fokusere på våre digitale vekstområder og har ingen planer om å redusere vår innsats der, sier Vesterby.
– Lønnsomheten under press
Mentor Medier har hatt svakere resultatutvikling de siste månedene, men konsernsjef Per Magne Tveiten forteller til Medier24 at det er en viss variasjon i utviklingen mellom selskapene.
– På grunn av fortsatt økning i både papir- og distribusjonskostnadene, generell høy lønns- og prisvekst i samfunnet, samt mer krevende markedsforhold, er lønnsomheten under press, sier han.
Tveiten legger til at de nå er midt i budsjettprosessen og at han på nåværende tidspunkt ikke kan være konkret på tiltak.
– Mentor Medier er opptatt av å møte den utfordrende situasjonen med økt kostnadsfokus i virksomhetene, kombinert med en vilje til fortsatt satsing på områder som skal gi vekst i fremtiden, sier Tveiten.
Ønsker å holde hodet kaldt
Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand, forteller at i likhet med alle andre merker også mediehuset at det er mer økonomisk usikkerhet nå,
– Vi vet enda ikke sikkert hvordan dette vil treffe oss, og er opptatt av å holde hodet kaldt og ikke iverksette overilte tiltak. Vi jobber nå med løsninger for ulike scenarioer, og vil ha et like stort blikk på hvor vi skal satse, som på hvor vi skal bremse, sier Willand.
Hun viser også til avviklingen av nullmoms på elektroniske nyheter i årets statsbudsjett.
– Det treffer TV 2 alvorlig. Vi bruker derfor mye tid på disse temaene i TV 2s ledelse for tiden.
– Hvilke innstramminger og sparetiltak er iverksatt?
– Umiddelbart handler det enkelt og greit om å være økonomisk ansvarlig. Vi har bedt ledere og medarbeidere å ta ned reisevirksomheten der det er naturlig, være bevist på bruk av overtid og tenke smart når det kommer til interne og eksterne arrangementer, svarer Willand.
– Skal ikke distrahere oss
Kommunikasjonsansvarlig i Viaplay Group i Norge, Fredrik Olimb, forteller at strømprisene ikke legger noen demper for deres produksjoner.
– Vi er alltid kostnadsbevisste, men strømprisene skal ikke distrahere oss fra vårt mål om å ha det beste innholdet på norske skjermer, sier Olimb og henviser til flere produksjoner mediehuset har sluppet den siste tiden.
– Vi holder koken og har minst like store ambisjoner for neste år, sier han
Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i P4-gruppen, Kenneth Andresen, forteller at de har økt bevisstheten til kostnader.
– Vi opplever fortsatt et veldig sterkt marked for radioreklame, men den generelle økonomiske situasjonen gjør at vi, i likhet med de fleste andre virksomheter, har en økt bevissthet knyttet til kostnader. Utover det er det ikke iverksatt noen konkrete tiltak, sier Andresen.
Konsernsjef i Aller Media, Dag B. Sørsdahl, forteller at de per dags dato ikke gjennomfører innstramminger eller sparetiltak, men vil følge utviklingen nøye gjennom høsten og fram mot nyttår.
Han forklarer at konsernet, som blant annet inkluderer Dagbladet og andre merkevarer, drives etter et brudd regnskapsår som går fra 1. oktober til 30. september.
– Dette medfører at vi har vår planperiode og budsjettprosess i august/september. Vi har vært gjennom makro-bildet, mål, strategi og besluttet vår planer for nytt år som startet 1. oktober, 2022. Vi har tilpasset våre vekst planer, sett på kostnads- og prisutvikling – som medførte at vi justerte ned nivået på inntektsvekst og et utvalg av variable kostnader, sier Sørsdahl.
Avventer rekruttering
Dagens Næringsliv-eier NHST Media Group merker spesielt et høyt prispress og økte kostnader på print og distribusjon, koblet med et mer krevende marked å selge i, opplyser konsernsjef Trond Sundnes til Medier24.
Det har fått noen konsekvenser.
– Vi har stanset noen rekrutteringsprosesser, og avventer å besette en del planlagte stillinger. Samtidig begrenser vi reiseaktiviteten i konsernet og har som alltid et bevisst forhold til aktivitetsstyrte kostnader, sier Sundnes.
– Gitt alt vi ser rundt oss planlegger vi for et mer krevende år i 2023, med ambisjoner om fortsatt vekst for våre publikasjoner og gjennom nye vekstinitiativer, legger han til.
NRK-sjef Vibeke Fürst Haugen svarer at det er for tidlig å gi svar nå da de er i en prosess rundt dette, men at det er klare til å svare om kort tid.
Medier24 har også vært i kontakt med Schibsted, som blant annet eier VG, Aftenposten og E24. De viser til at det er under en uke til de presenterer deres resultater fra tredje kvartal, og ønsker derfor ikke å svare på konkrete kostnadsspørsmål nå.
Bauer Media og Polaris Media har ikke besvart Medier24s henvendelser.