Ingrid Skogrand, Aller Media, Siv Juvik Tveitnes, Schibsted og Pål Nedregotten, Amedia på Pressen Hus onsdag.

Medietopper spår utfordrende økonomiske år fremover: – Kommer til å bli turbulent

– Papiravisens død har de siste månedene rykket flere år fremover, forteller ansvarlig redaktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Økte priser og høye strømregninger har gjort at man nå befinner seg i krevende økonomiske tider.

De siste beregningene fra Statistisk sentralbyrå spår en lavkonjektur på to år.

Onsdag var flere medietopper samlet til frokostmøte for å diskutere om bransjen er forberedt på en økonomisk nedtur.

Konserndirektør for data og teknologi i Amedia og styreleder i Mediebedriftenes Landsforening, Pål Nedregotten, ble bedt om å se inn i den berømte glasskulen og spå økonomien i kommende året for bransjen.

– Jeg tror det kommer til å bli turbulent. Vi går inn i tøffere tider nå. Tall fra MBL viser at opplagsveksten digitalt flater ut. Man kan si at vi har plukket alle de lavthengende fruktene, sier Nedregotten fra scenen på Pressens Hus.

Pål Nedregotten, Amedia, Ingrid Skogrand, Aller Media og Siv Juvik Tveitnes, Schibsted etter debatten på Pressen Hus onsdag.

– Forberedt på noen tøffere år

I 2014 måtte Amedia kutte en halv milliard grunnet et sviktende annonsemarked. Nedregotten understreker at mediebransjen ikke er på samme sted i 2022.

– Den økonomiske situasjonen er helt annerledes rundt oss. Kuttene i 2014 traff hele bransjen. Spørsmålet er i hvilken grad vi var tidlig nok ute til å erkjenne at vi var på en reise hvor de kuttene måtte komme. Når de kuttene kom, så ble de helt ekstremt brutale.

Nedregotten trekker fram at Amedia anno 2022 er helt gjeldfrie og har penger på bok. Han peker også på den digitale utviklingen som den samlede mediebransjen har gått igjennom siden 2014.

– Det finnes ikke et land i den vestlige verden som ikke misunner Norge for den situasjonen vi står i med den høye digitaliseringsgraden. Den krisen vi nå skal inn i, kommer vi fra et veldig godt utgangspunkt.

Heller ikke konserndirektør i Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes, ønsker å svartmale situasjonen fullstendig.

– Vi er langt bedre rustet for det vi står overfor nå. Vi er privilegerte i vårt land som har kunne bygget opp en så solid digital økonomi rundt avisene våre. Det viktigste for oss nå er å tenke ulike scenarioer slik at vi skjønner når vi må handle når ulike scenarioer inntreffer, sier Tveitnes.

–Vi er forberedt på noen tøffere år fremover, men vi skal ikke svartmale alt, legger hun til.

Ansvarlig redaktør i Raumnes, Fred C. Gjestad og ansvarlig redaktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore.

Mener papiravisen er nærmere slutten

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore, er klar på at den økonomiske situasjonen i bransjen har skiftet fra fint vær til ruskevær utrolig raskt.

Han viser til at dette kommer på toppen av andre utfordringer, og trekker fram papiravisen.

– Papiravisens død har de siste månedene rykket flere år fremover. Det er dramatisk endringer i papirøkonomien, sier Bore.

Drastiske økende priser på papir og skyhøye strømpriser bidrar til at trykking av papiravisen blir langt dyrere.

Bore viser til at de fleste mediehus i dag har inntektsbein både på papir og digital.

– Vi greier ikke å flytte all vekten over på ett bein. Da svekkes evnen til å oppfylle samfunnsoppdraget, sier Bore.

Ansvarlig redaktør i den uavhengige avisen Raumnes, Fred C. Gjestad, forteller at 2022 ligger an til å bli et godt økonomisk år for dem.

Samtidig forteller han at de merker at noen av leserne ringer og sier at de ikke lenger har råd til å ha abonnement.

– Før kunne vi si at de kunne gå over til månedesfaktura eller digitalt. Men nå vil de kutte og heller komme tilbake, sier Gjestad.

Også Raumnes-sjefen merker den ekstreme veksten i papirkostnader.

De opplever 28 prosent økning i distribusjonskostnader og 10 prosent økning på trykk neste år.

– Det er ekstreme utfall. Det gjør at vi må intensivere den digitale transformasjonen. Heldigvis har vi kommet et godt stykke på vei.

Powered by Labrador CMS