(NASJONALMUSEET): I regjeringens statsbudsjett foreslås det å skrote momsfritaket for lyd og levende bilder for elektroniske nyhetstjenester. Det ble et tema under tirsdagens mediekonferanse på Nasjonalmuseet i Oslo.
Under en debatt med Johan Taubert, adm.dir. for Tidningsutgivarna og Mads Brandstrup, adm.dir. for Danske Medier dro konserndirektør for Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes, opp problematikken med å skrote momsfritaket.
Spesielt siktet hun til at levende bilder og lyd er viktig for å nå de unge.
– En ting vi vet godt er at de unge foretrekker lyd og levende bilder. De konsumerer mye mer innhold gjennom de kanalene enn vanlig tekst og stillbilder, begynte hun.
– Derfor er det et absurd forslag når man først snakker om nullmoms; at man skal skille det som er tekst og det som er lyd og levene biler når vi vet at vi trenger å bruke ennå mer innovasjonsmidler på de formatene fremover.
På fremste rad satt medieministeren selv og hørte på.
– Jeg ser helt klart det problemet. Det er et kutt som vi på ingen måte ønsket oss. Jeg kunne ønske at vi kunne gå inn i det og heller se på de uheldige tilpasningene og heller endre på det, men slik ble det denne gangen. Jeg er sikker på at denne diskusjonen varer videre fremover, forteller hun til Medier24.
– Ser du alternativer?
– Ikke som jeg kan kommentere på nåværende tidspunkt.
Sterkere sammen
Under åpningstalen manet Trettebergstuen til å stå sammen med sine nordiske kollegaer i kampen mot de store tech-gigantene
– Står vi sammen så er vi en betydelig kraft. Ikke minst er vi i en lik situasjon når det kommer til status: vi er land som preges av høy tillit, gode, sterke, frie redaktørstyrte mediehus og vi rangerer høyt på ytringsfrihet og pressefrihet. Vi har mye å kjempe for sammen. Gjør vi det så kan vi spille en rolle, forklarer hun.
Hovedbudskapet er bekymringen på hvordan tech-gigantene behandler redaksjonelt innhold fra de frie redaktørstyrte mediene, forteller hun.
– Innholdet tas ofte ned på grunn av bildebruk eller andre ting. Samtidig som algoritmer gjør at man premierer innhold som ikke er sant men genererer sinna-klikk og vrede. De to tingene henger ikke sammen. Vi ønsker større åpenhet rundt algoritmer, bedre kontroll med spredning av desinformasjon, fake news og lignende, sier medieministeren.
Samtidig kom hun med en advarsel:
– Begynner man å moderere seg fordi man er redd for å bli sensurert eller moderert av plattformene så er man inne på en farlig vei.
Ble deepfaket
Under et foredrag om deepfake med Bo Bergstedt fra Dansk TV 2 ble Norges kulturminister Anette Trettebergstuen brukt som eksempel.
– Det var en interessant opplevelse. Det var meg på bildene, samtidig som det ikke var meg, sier hun.
– Dette var relativt uskyldige bestillinger til AI-maskinene, men når man vet hva man kan bestille så er det flere ting som ikke hadde vært like hyggelig å bli utsatt for, avslutter hun.