– Vi må gjøre noe nytt og hele tiden utfordre oss til å nå andre høyder, sier Frøy Gudbrandsen.

BT har sopt inn priser denne våren. Slik skal avishuset følge opp suksessen

– Det er inspirerende at det ikke er noen grenser for hva vi kan få til, men vi har ikke tenkt å gjøre mer av det samme, sier sjefredaktør i Bergens Tidende, Frøy Gudbrandsen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(BERGEN): I starten av mai ble Bergens Tidende kåret til årets mediehus under utdelingen av Medieprisene på hjemmebane.

Prisen føyer seg inn i rekken av flere andre priser som BT har mottatt denne våren, ikke minst takket være Bergen Engines-saken.

Medier24 møter sjefredaktør Frøy Gudbrandsen på Media City Bergen for å snakke om veien videre etter at jubelbrusen og bakrusen har gitt seg.

– Frykter du nedturen nå som dere er på toppen?

– Det var nok min andre reaksjon: Hvordan skal vi toppe dette her? Men så tenkte jeg fort at vi skal ikke toppe dette, men finne en annen topp. Det bekymrer meg ikke nå, sier Gudbrandsen til Medier24.

Vil ikke snakke om lønns-forhandlingene

Arbeidet som ble lagt ned i 2021 har gitt resultater for Schibsted-avisen.

De vant både SKUP-diplom og Den store journalistprisen. De var også en av opplagsvinnerne for siste halvdel av fjoråret.

Gudbrandsen tror ikke BT skal sette seg som mål å toppe antall priser neste år. Hun trekker fram begrunnelsen for Årets mediehus, hvor BT fikk skryt for å være innovative.

Hun tror veien videre ligger i å fortsette å tenke nytt.

– Det er inspirerende at det ikke er noen grenser for hva vi kan få til, men vi har ikke tenkt å gjøre mer av det samme. Vi må gjøre noe nytt og hele tiden utfordre oss til å nå andre høyder.

Gudbrandsen lovpriset de ansattes innsats det siste året da BT tok imot prisen. Samtidig nærmer det seg de lokale lønnsforhandlingene.

– Kan de ansatte vente seg noe godt der for innsatsen?

– Det er helt sikkert høye forventninger på som måte som andre steder. Men utover det så tror jeg vi skal ta lønnsoppgjøret i selve lønnsoppgjøret, svarer BT-sjefen.

Øyeblikket da Bergens Tidende ble årets mediehus tidligere i år.

Mener økonomien fortsatt er veldig sårbar

Årsresultatet for 2020 ble på 18,4 millioner kroner, en nedgang på 26 prosent fra året før. Mye av grunnen til nedgangen var pandemien og annonsesvikten som fulgte.

Gudbrandsen beskriver økonomien i BT i dag som trygg. Samtidig påpeker hun at mediene har stått i en stor digital transformasjon som fortsatt pågår.

Selv om man er over krisen fra det forrige tiåret, er medieøkonomien fortsatt veldig sårbar, ifølge Gudbrandsen.

– Vi står fortsatt i et sprik mellom papir og digitalisering som gjør at økonomien vår fortsatt er veldig sårbar. Det gjelder de aller fleste. Jeg tror det er farlig å tenke at alt er helt greit nå.

Etter at Russland starten den massive invasjonen av Ukraina, har utgiftene på papir skutt i været.

Schibsted anslår at utgifter til papir vil øke med 55 og 60 millioner kroner i løpet av 2022.

Aftenposten og Bergens Tidende har allerede varslet at prisen på abonnement vil øke grunnet dette.

– Hvor dårlig passet det at disse utgiftene kommer nå?

– Uventede høyere utgifter passer alltid veldig dårlig. Det som er gøy er å jobbe med inntekter, og det er det som vi bruker kreftene våre på.

Sjefredaktør i Bergens Tidende, Frøy Gudbrandsen, har all grunn til å smile etter de siste månedene.

– Gjør nok litt vondt for meg

Under pandemien opplevde de fleste aviser i landet stor pågang og økt trafikk fra leserne.

Også krigen i Ukraina har ført til økt interesse fra leserne. Men det gjelder stort sett for riksavisene som har egen utenriksredaksjon, og ikke så mye for regionale aviser som BT.

– Hvordan finner BT sin plass i dette?

– Det synes jeg er litt vanskelig. Vi ser at leserne er mest opptatt av regionalt- og lokalt-stoff hos oss. Det gjør nok litt vondt for meg og andre som er så engasjert i saken, men det ville ikke vært riktig av oss å gå like sterkt inn i dette som riksavisene, sier Gudbrandsen.

– Det er ikke en enkel sak for oss å navigere i, legger hun til.

Samtidig påpeker hun at de har hatt reportere i grenseområdet, samt publisert dagbok-notater fra en som har vært på innsiden i Ukraina.

– Tror du det går utover trafikken til BT?

– I starten så tror jeg det gjorde det. Da gikk folk med rette til andre medier som hadde tyngre dekning enn oss. Men det ser man nok ikke nå lenger. Det handler nok dessverre om at interessen for krigen ikke er så intens lenger, sier Gudbrandsen.

Powered by Labrador CMS