Tirsdag offentliggjorde Schibsted de norske mediehusenes årsrapporter for 2020. Totalt endte årsresultatet på 174 millioner kroner, en nedgang på 26 prosent.
Bergens Tidende leverte 464,5 millioner i driftsinntekter, noe som var en nedgang med 5,7 prosent fra 2019 da de fikk 491,7 millioner i inntekter.
Årsresultatet for 2020 ble på 18,4 millioner. Det er en nedgang på 26 prosent fra 2019 da resultatet var 24,9 millioner kroner.
Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, viser til pandemien som årsaken til resultatsnedgangen.
– Regionavisene våre Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad ble betydelig rammet av nedgangen i annonsemarkedet, på grunn av korona. Til tross for vekst i digitale abonnementsinntekter og kostnadsreduksjoner, demmet ikke det opp for fallet i annonse. Det bidrar til reduksjon i driftsresultatet, sier hun.
Sjefredaktør i Bergens Tidende, Frøy Gudbrandsen, er fornøyd med hvordan årsresultatet ble, etter en tung vår med annonsefall grunnet pandemien.
– Sånn våren var, så er vi godt fornøyd med hvordan det endte. Det var en brutal vår som endte mye bedre enn vi fryktet. Jeg synes vi klarte å komme i land på en god måte, sier Gudbrandsen.
Da annonsfallet traff mediebransjen i våres, søkte Bergens Tidende på koronastøtten til Kulturdepartementet.
De fikk nesten fire millioner i støtte. Men da annonsemarkedet snudde utover høsten valgte Bergens Tidende å betale tilbake hele støtten.
Gudbrandsen viser til at annonsemarkedet er på vei tilbake, noe de ser så langt på årets budsjett.
– Vi ser at vi er på vei tilbake. Samtidig blir brukerinntekter viktig for oss fremover. Vi er et abonnentshus, og pandemien har forsterket det, sier Gudbrandsen.