Promobildet av Marion Ravn og Fredrik Solvang i anledning Melodi Grand Prix. Sigrid Sollund og Espen Aas, programledere for Dagsnytt 18. Markus Neby, her avbildet i anledning 24-stjerners julekalender.
Promobildet av Marion Ravn og Fredrik Solvang i anledning Melodi Grand Prix. Sigrid Sollund og Espen Aas, programledere for Dagsnytt 18. Markus Neby, her avbildet i anledning 24-stjerners julekalender.

Nye regler for kommersielle oppdrag: 

Slik deler NRK inn de ansatte: – Uheldig, mener NRK-klubben

NRK-ansatte deles inn i roller for hvilke kommersielle oppdrag de kan gjøre. Det får klubben til å reagere.

Publisert Sist oppdatert

Reglene for kommersielle oppdrag for NRK-ansatte har de siste årene fått økt fokus, mye knyttet til den tidligere avtalen med influenserne Sophie Elise og Fetisha.

Men hva er reglene for de ansatte, og er det forskjeller?

Gjorde endringer i fjor

I lederveiledningen til NRKs etikkhåndbok er det beskrevet regler for ulike kategorier. Men felles for alle er at alle oppdrag utenfor NRK må avklares med nærmeste leder før avtale om oppdrag inngås.

For NRKs profiler er det egne regler. Profilene blir inndelt i kategoriene «underholdningsprofiler» og «journalistiske profiler og nyhetsprofiler».

Førstnevnte har større rom for å påta seg oppdrag utenfor NRK, men det må godkjennes av nærmeste leder.

For medarbeidere som jobber med nyhet, aktualitet, samfunnsdebatt og undersøkende journalistikk er reglene strengere.

Begge kategoriene kan pådra seg noen oppdrag, men i større grad når man er underholdningsprofil.

Etikkredaktør Per Arne Kalbakk forteller til Medier24 at det ble gjort endringer i reglene i fjor.

– Tidligere gikk skillet mellom faste ansatte og personer tilknyttet NRK på kontrakter. Nå er skillet mellom hvilken rolle de har. Det er ikke ansettelsesformen du har som påvirker integriteten, men hvilken rolle du har.

Og Kalbakk forteller at det finnes NRK-ansatte som faller innenfor flere av de forskjellige kategorier.

– Et konkret eksempel der er sportsprofiler, som Ole Rolfsud og Emil Gukild. De er både underholdningsprofiler, i tillegg til at de også er på Dagsrevyen, og dermed går som nyhetsprofiler. Det vi har landet på der, er at det er de strengeste kravene som gjelder.

– Misforståelser

Og en annen regel som gjelder for alle er reklamer. Ingen av NRKs profiler eller ansatte kan delta i reklame eller markedsføring for kommersielle produkter.

– For de som er tilknyttet NRK på kontrakt, vil dette gjelde i perioden for aktive publiseringsperioder, altså linær førstegangspublisering.

Kalbakk forklarer at for eksempel skieksperter som Therese Johaug ikke kan medvirke i reklamer så lenge hun er ekspert, men både før og etter. 

Den tredje kategorien er ansatte innenfor nyheter, aktualitet, samfunnsdebatt og undersøkende journalistikk. De har de strengeste reglene å forholde seg til.

De kan for eksempel holde foredrag, både betalt og gratis.

– Det er en vurdering i hvert tilfelle. Men man kan motta et honorar på inntil 3.000 kroner, forteller Kalbakk og legger til de at det taket ikke gjelder underholdningsprofiler.

NRK har også regler for deltakelse i programmer på andre mediehus for redaksjonelle medarbeidere.

Det forutsetter at man får innvilget permisjon med lønn fra NRK, slik at man ikke trenger å få betalt for deltakelse. I tillegg må det godkjennes av redaktør.

– Hva er konsekvensene for å bryte reglene?

– Det må være en vurdering i hvert enkelt tilfelle. Det kommer også an på hva som er gjort og årsaken til det. Noen ganger er det misforståelser og at man ikke har satt seg godt nok inn i reglene. Den vanskeligste reaksjonen for en førstegangsendelse er at man får beskjed om hvordan reglene er.

– Uheldig

Leder Rolf Johansen i NRK-klubben mener at alle redaksjonelle medarbeidere i NRK skal behandles likt. 

– Derfor mener vi at NRKs praksis med å dele medarbeidere inn i kategorier, som attpåtil glir over i hverandre, er en uheldig tilnærming. Det samme er et skillet mellom fast ansatte og oppdragstakere, sier Johansen til Medier24. 

Han trekker fram at NRKs etiske regelverk bygger på Vær varsom-plakaten og den gjelder for alt NRK publiserer og alle medarbeidere som jobber med innhold. 

– NRKs publikum har ingen forhold til enkeltmedarbeideres tilknytningsforhold til NRK, eller hvilken kategori NRK har definert dem inn i. Derfor må utgangspunktet være lik behandling av alle. 

Samtidig peker klubblederen på at det alltid finnes enkelttilfeller som må behandles spesielt. 

– Kalbakk nevner Johaug, og vi har selvfølgelig ikke til intensjon å hindre henne i kunne tilby sin ekspertise til NRK.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS