Marte Lindi (NRK Finnmark) og Vibeke Madsen (NRK Nordland) i samtale om Facebook-exiten på Nordnorsk Redaktørforenings' seminar i Tromsø forrige uke.Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Snart mister NRK-kontorene Facebook: – Ingen tvil om at vi vil merke det
NRKs tre distriktskontorer i Nord-Norge er blant de største kontoene mediehuset har på Facebook. Nå forventer redaktørene der nedgang i trafikken neste år. – En ny hverdag, sier en av dem til Medier24.
Grepet gjøres fra og med 15. januar neste år, og er i tråd med NRKs overordnede strategi om å fjerne seg mer fra tredjeparts plattformer.
Totalt er det 13 Facebook-kontoer som da forsvinner.
På topp-fire er tre av distriktskontorene i Nord-Norge: NRK Nordland har flest følgere med 122.000, mens NRK Troms og NRK Finnmark har henholdsvis 71.000 og 67.000 følgere.
NRK Nordlands distriktsredaktør Vibeke Madsen erkjenner at det blir en utfordring for dem.
– Det er ikke noe tvil om at vi kommer til å merke det, sier hun til Medier24.
– Vi har opplevd - i likhet med de fleste andre - en nedgang i klikk fra Facebook. Spesielt det siste halvåret, men også over tid. Men vi henter fortsatt en god del trafikk derfra, sier Madsen.
Hun forteller at redaksjonen allerede er i gang med se på alternative måter å nå ut på.
– Vi prøver å ikke se for mye tilbake, men tenke på hvordan vi kan møte dette. Vi er forberedt på at det kan bli en trafikknedgang, men vi ser ikke mørkt på det, sier Madsen.
– Fronten er den viktigste plattformen vår. Det blir kjempeviktig å jobbe for å få ut innholdet der. Enda viktigere enn før. I tillegg må vi jobbe med det regionale tilbudet via distriktskontoret, sier Madsen.
På spørsmål om hvorfor NRK Nordland har desidert flest følgere blant distriktskontorene på Facebook, svarer Madsen:
– Vi var veldig gode til å jobbe på Facebook i den tiden man bygde lojalitet mot lesere. Det er en styrke nå, når vi skal bygge lojalitet hos lesere på annen måter. Vi må hente lærdom fra den gangen, sier hun.
– Vi kommer til å merke det på trafikken. Men vi må bare jobbe hardt for å komme opp igjen på det, sier hun til Medier24.
– Det er ikke overraskende at dette kom. Dette har vi visst om en stund, så nå har vi en jobb å gjøre med å nå ut til publikum på en annen måte, sier Lindi.
Hun forteller at distriktskontoret blant annet skal jobbe mer med promotering av nettinnhold på radiosendingene, samt å jobbe for å få saker inn på NRK-fronten.
– Nå har vi fått en sluttdato. Vi har allerede begynt å skru oss litt, og snakker sammen i redaksjonen om hvordan vi nå skal jobbe for å nå ut til folk, forteller Lindi.
– Men det er todelt. Som redaktør mener jeg det er helt riktig å gå i den retningen for NRK, ved at vi går vekk fra tredjeparts plattformer. Nettopp fordi man har sett hvor stor makt de har fått, sier Grønbech til Medier24.
– Men for trafikkens del, så vil det gi oss en ny hverdag med noen nye utfordringer. Men det må vi se på som muligheter. Vi må finne ut hvordan vi kan dra publikum til våre plattformer og holde dem der - uten å bruke en tredjepart, sier han.
Grønbech erkjenner at det svir litt å miste 71.000 følgere
– 71.000 er mange, og kontorene i nord har vært blant dem som har hatt flest følgere på Facebook i landet målt opp mot befolkningstall.
– Men jeg er helt sikker på at vi skal klare å bygge nye produkter som gjør at publikum skal få godt digitalt innhold fortsatt, sier Grønbech.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no