Schibsted-avisene endte med et årsresultatet på 185 millioner kroner total.

Schibsted-avisene økte digitale abonnementsinntekter med 18 prosent i fjor

Totalt endte årsresultatet på 185 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

De digitale abonnementsinntektene vokste i alle de norske selskapene i Schibsted News Media i 2021. Totalt endte de på 843 millioner, en vekst på 18 prosent sammenlignet med 2020.

Det skriver Schibsted i en pressemelding tirsdag.

Det samlede 2021-resultatet endte på 185 millioner kroner, en oppgang på 4 prosent.

– Det er ingen tvil om at de ekstraordinære resultatene i News Media i 2021 dannet et veldig godt utgangspunkt for videre vekst, som er vår klare ambisjon for de neste årene, Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.

– Samtidig er det en del eksterne faktorer som de siste månedene har bidratt til økte kostnader, blant annet sterkt økte papirpriser og unormalt høy inflasjon, som vi selvfølgelig vil være svært bevisst på fremover, fortsetter Tveitnes.

VG øker inntektene med nesten 20 prosent

VG AS endte på et årsresultat på 71 millioner kroner. Det er nedgang på 12 millioner fra året før.

Det betyr at VG har hatt et resultatfall på 39 millioner på de siste to årene.

Samtidig fortsetter mediehuset å øke inntektene. Fra 2020 har VG økt inntektene 19,4 prosent til 1,8 milliarder.

Ifølge Tveitnes er omsetningsveksten drevet av vekst i både annonseinntekter og inntekter fra VG+.

– Ved årsslutt hadde mediehuset omtrent 257 000 digitale abonnenter av VG+, som er Nordens største abonnementstjeneste på nyheter. Til tross for sterk inntektsvekst er resultatet på nivå med fjoråret, sier Tveitnes og fortsetter:

– Det kommer av relativt store strategiske investeringer, både i kjernevirksomheten, i nye forretningsområder, som for eksempel podkast, og i produkt og teknologi. Disse kostnadsøkningene er som forventet.

VGTV med minus fire millioner

I løpet av 2021 har VGTV fått en ny forretningsmodell og er nå først og fremst et produksjonsselskap som leverer produksjoner til VG og PodMe.

Dermed blir resultatet ikke sammenlignbart med tidligere år.

Årsresultatet for 2021 endte på minus fire millioner kroner.

Driftsinntektene falt med 32 millioner til 130 milllioner i 2021.

Tveitnes trekker frem «Ikke lov å le på hytta» som en av VGTVs store suksesser i fjor.

– Underholdningsinnholdet fra VGTV er en viktig del av verdiforslaget til både VG+ og PodMe. VGTV har langsiktige avtaler med flere av landets største underholdningsprofiler, og har vist at man kan skape svært attraktivt innhold for en ung målgruppe, sier Tveitnes.

E24 med solid vekst

E24 leverte et årsresultat på minus tre millioner kroner. Det er 20 millioner bedre enn 2020.

Schibsteds næringslivsavis øker også inntektene sine med 44 millioner fra året før. I 2021 fikk E24 151 millioner i driftsinntekter.

Tveitnes påpeker at E24 ble heldigitalt i 2021 da salget av Dine Penger til VG AS ble gjennomført.

– Den underliggende inntektsveksten, eksklusive salget av Dine Penger, er god. Det er sterk vekst i annonseinntekter og brukerinntektene vokser med 31 prosent sammenlignet med 2020. Investeringen i næringslivsjournalistikk i Schibsted er en langsiktig investering, med mål om å skape en sunn og bærekraftig økonomi i fremtiden.

Høyeste driftsresultat siden 2014

Aftenposten økte årsresultat fra i fjor med 24 millioner kroner til 110 millioner. Avisen leverte også et driftsresultat på 137 millioner, noe som er det høyeste siden 2014, ifølge Tveitnes.

– Det gode resultatet kommer som følge av sterk digital omsetningsvekst kombinert med lavere kostnader, sier Schibsted News Media-sjefen.

Aftenposten øker også inntektene med seks millioner til 1,4 milliarder i driftsinntekter.

BT med resultatfall på to millioner

For Bergens Tidende (BT) holder driftsinntektene seg på nesten det samme nivået som i fjor, med en økning på én million til 465 millioner.

BT leverte et årsresultatet på 16 millioner, to millioner mindre enn i 2020.

– Men den sterke digitale utviklingen i abonnements- og annonseinntekter er et bevis på at BT ble enda viktigere for leserne gjennom pandemiåret 2021. I tillegg har mediehuset opplevd sterkere brukerengasjement enn noen gang, sier Tveitnes.

Aftenbladet med resultatsvikt på 56 prosent

Stavanger Aftenblad opplever et resultatfall på 5 millioner kroner fra 2020, og endte på 4 millioner. Det gir en prosentvis nedgang på 56 prosent.

Driftsinntektene økte med 3 millioner til 352 millioner.

Tveitnes sier i meldingen at den sterke digitale veksten både i abonnements- og annonseinntekter fortsetter i Stavanger Aftenblad i 2021.

– Imidlertid er ikke veksten sterk nok til å veie opp for fall i papirrelaterte inntekter og en forsiktig kostnadsvekst, som gjør at resultatet for 2021 faller.

Powered by Labrador CMS