Tirsdag offentliggjorde Schibsted de norske mediehusenes årsrapporter for 2020. Totalt endte årsresultatet på 174 millioner kroner, en nedgang på 26 prosent.
VG AS endte på et årsresultat på 83 millioner kroner. Det er en nedgang 26 millioner kroner fra året før.
Administrerende direktør og ansvarlig redaktør i VG, Gard Steiro, forklarer nedgangen med at VG AS har gjort flere investeringer som gir utslag på årsresultatet.
Steiro er klar på at resultatet er bedre enn forventet, og at viser til at VG AS har brukt året til å investere i fremtiden.
– Vi har hatt inntektsvekst i et viktig og et helt spesielt år. Strategien vår er å skape vekst, og det har vi klart. Vi benytter momentumet til å gjøre investeringer som skal gi avkastning senere. Skal man lykkes med å skape et bærekraftig medieselskap på sikt, må man satse når inntektene øker, sier Steiro til Medier24.
Se årsresultatet nederst i saken
– Ikke noe dramatikk
Han forteller at 2020 ble et spesielt år for mediehuset. Etter at de opplevde et fall i annonseinntektene sammen med andre mediehus, økte inntektene utover høsten.
Steiro peker på at de fornøyd med den digitale utviklingen både når det gjelder annonse- og brukerinntekter.
– Så det er ingen dramatikk knyttet til en nedgang på 24 prosent på årsresultatet?
– Det er ikke noen dramatikk. Vi har gjort flere strategiske investeringer som vil lønne seg. I tillegg øker enkelte kostnader til fellesskapet i Schibsted, blant annet husleiekontrakten i Akersgaten. Så dette er ikke noe overraskende for oss, sier Steiro og fortsetter:
– Vi investerer i teknologi, journalistikk, andre prosjekter som styrker mediehusets posisjon. VG har eiere som viser vilje til å satse. Det er jeg glad for, svarer Steiro.
– 2020 ble et fantastisk VG-år
Ifølge pressemeldingen fra Schibsted hadde VG AS omtrent 225 000 digitale abonnenter ved årsslutt.
– VG+ er nå Nordens største abonnementstjeneste på nyheter. Resultatet faller som en konsekvens av kostnader blant annet knyttet til relativt store, strategiske investeringer – og ny husleiekontrakt for VG i Akersgata. Disse kostnadsøkningene er som forventet, sier Siv Juvik Tveitnes konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier (News Media).
Steiro vil berømme innsatsen til VGs ansatte under 2020.
–2020 ble et fantastisk VG-år på mange år. Jeg er stolt av den journalistikken vi leverte under vår tids største sak. De digitale inntektene økte på tross av pandemien, og vi har tar et stort steg nærmere å skape en sunn og bærekraftig finansiering av driften, sier Steiro.
– At vi har hatt rom for å investere i kvalitetsjournalistikk under et krevende år for papiravisen, er jeg veldig fornøyd med. Staben i VG gjorde en helt forbløffende jobb i 2020. All ære til dem, legger han til.
VGTV er skilt ut med sitt eget årsresultat av Schibsted. VGTV øker sine totale inntekter med nesten 5 prosent i 2020.
– Trafikkvekst, nye innholdsformater, økt produktutvikling og sterk etterspørsel etter videoannonsering løftet annonseomsetningen med 12 prosent i et ekstraordinært 2020, som igjen bidro til en forbedring av resultatet. Kostnadene øker primært som følge av den strategiske satsingen på ung underholdning og styrking av posisjonen i de yngre målgruppene, sier Tveitnes.