Tirsdag ble det kjent at Stavanger Aftenblad leverer et årsresultat for 2021 på 4 millioner kroner.
Det er nedgang fra 9 millioner i 2020, og fall på 56 prosent.
Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Kjersti Sortland, understreker at den digitale veksten både for abonnement og annonser fortsatte i 2021.
Denne veksten var likevel ikke stor nok for å demme opp for fallet i inntekter på papir, samt kostnader knyttet til redaksjonelle investeringer.
– Dessverre er ikke den digitale veksten sterk nok til å veie opp for fallet i papir-relaterte inntekter. Det er også en kostnadsvekst knyttet til investering i redaksjonen i 2021, sier Sortland og peker på økte personalkostnader ved storbysatsingen til Aftenbladet.
– En del av nedgangen i resultat for året skyldes at det investeres med tanke på fremtiden i redaksjonen, legger hun til.
– Er det et dramatisk fall?
– Nei, det kan jeg ikke si all den tid det var veloverveide beslutninger om å investere i redaksjonen i 2021, svarer Sortland.
Hun peker også på at det er en kostnadsvekst på papir, samt økt inflasjon i samfunnet.
Aftenbladet-sjefen er klar på at det blir viktig å fortsette å jobbe for digital vekst, samtidig som de har et fokus på kostnadene.
– Det gjelder både på abonnement og på annonsesiden. Men vi må nok ha en tilnærming hvor vi også har et kostnadsfokus fremover, gitt at det er inflasjon. Papir er dyrere. Vi som alle andre må ha to tanker i hodet. Både ha en best mulig avis som flest mulig vil lese, og jobbe med våre kostnader.