Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen.

Aftenposten med solide tall fra 2021. Dette mener redaktøren er årsaken

Trine Eilertsen er fornøyd med utviklingen. Samtidig ser hun for seg at situasjonen vil endre seg framover.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag ble årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus offentliggjort.

Aftenposten er blant avisene som kommer best ut, og øker på samtlige punkter. Årsresultatene deres økte med 27,9 prosent, fra 86 millioner kroner i 2020 til 110 millioner kroner i 2021.

– Fjoråret ble spesielt godt, og det er vi veldig fornøyde med. Vi har en fin vekst, men mye av dette kommer på grunn av lavere kostnader gjennom pandemien. Så vi må nok være forberedt på at det kanskje ikke blir sånn framover. Vi har hatt lavere kostnader, men samtidig lavere annonseinntekter. Der kan en jo diskutere hva som er viktigst, sier sjefredaktør Trine Eilertsen.

Aftenpostens driftsinntekter øker med 0,4 prosent, fra 1404 millioner kroner i 2020 til 1410 millioner kroner i 2021.

– Vi skulle nok gjerne hatt høyere inntektsvekst, men vi er i en situasjon der papiropplaget vårt faller. Da betyr det veldig mye at vi gjør det digitalt for å kompensere for dette.

Sterk vekst i digital omsetning er en viktig del av årsaken til de gode tallene. Dette er ekstra gledelig, sier redaktøren.

– Det er veldig viktig. De siste årene har vi klart å lage en bærekraftig digital økonomi. Det betyr at vi har et godt grunnlag selv om inntektene på papir faller. Uten en slik utvikling ville det ikke gått bra.

Bedre journalistikk under korona

I pressemeldingen fra Schibsted står det at Aftenposten har brukt pandemien til å styrke seg journalistisk, noe årets SKUP-pris er et symbol på.

– 2021 var et år der vi traff på mye, og nyhetsbildet passet oss. Leserne var opptatt av politikernes pendlerboliger og koronaviruset, for å nevne noen av de store sakene, sier Eilertsen.

Hun fremhever også arbeidet som er gjort med «hverdagsgravende» journalistikk.

– Vi har jobbet mye med posisjonen vår og hvem vi skal være i det norske mediemarkedet. Vi har lagt stor vekt på forklarende og analytiske saker for å gjøre journalistikken vår mer tilgjengelig. Jobben som er gjort på pandemien, med både løpende og gravende nyheter, viser dette.

Powered by Labrador CMS