Tirsdag kom årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus fra 2021. Totalt endte årsresultatet på 185 millioner kroner.
Oversikten viser at VG landet på et årsresultat på 71 millioner kroner. Dette er 12 millioner mindre enn resultatet fra 2020, som var på 83 millioner kroner.
Driftsinntektene økte derimot med 19,4 prosent.
Ansvarlig redaktør og direktør i VG, Gard Steiro, er fornøyd med regnskapet, til tross for at tallene går ned på flere punkter.
– 2021 var et godt år der både brukerinntekter og annonseinntekter øker. Så det var et godt år med tanke på vekst. Økningen i driftsinntekter er viktig for å gjøre de investeringene som vi ønsker oss framover, sier Steiro til Medier24.
Nedgangen i årsresultatet var ingen overraskelse for redaktøren.
– Det er helt som forventet. Vi har gjort noen tunge investeringer i teknologi og produktutvikling i en fase der vi ellers har vekst.
Steiro understreker at VG, som resten av mediebransjen, har vært gjennom to spesielle år. Korona-pandemien har hatt stor betydning, også for regnskapet.
– Både 2020 og 2021 ble to veldig spesielle år. Dersom vi ser dette under ett er disse tallene mye bedre enn vi kunne fryktet.
*Mediehuset VG består av Verdens Gang AS, som eier VGTV AS (100%), Maximo AS (100%), Max Management AS (100%), E24 (51%), Avisretur AS (50,1%), Navnelapper AS (80%) og Fri Flyt (100%)
Nedgang for VGTV
For VGTV AS sank driftsinntektene med 19,8 prosent fra 2020 til 2021.
Årsresultatet sank også med ni millioner kroner, noe som gjorde at det samlede årsresultatet endte på 4 millioner kroner i minus.
Heller ikke dette gjør VG-sjefen bekymret.
– Vi har hatt en omstrukturering på VGTV som har mye å si her. For å forstå årsregnskapet til VG som helhet, må en se på det akkumulert, sier Steiro.