Onsdag kom nyheten at NHST Media Group endrer konsernstrukturen.
Dagens morselskap NHST Media Group skifter navn til NHST Holding, samtidig som NHST deles inn i to nye underkonsern, et mediekonsern og et konsern for SaaS-selskapene.
– Skal levere på vekst
– Vi deler inn i to underkonsern for å sikre at vi bedre kan levere på vekst, produktutvikling og digitalisering i de to ulike bransjene, forteller konsernsjef Trond Sundnes til Medier24.
Konsernets åtte medietitler havner under det nye underkonsernet NHST Media Group.
– Vi har de beste journalistene både i Norge og internasjonalt innenfor våre dedikerte områder; finans, samfunn og næringsliv, sjømat, shipping og energi. Det er også en fantastisk gjeng i våre kommersielle avdelinger, som sikrer at vi vokser både på abonnements- og annonsesiden i Norge og internasjonalt. Nå samler vi våre kommersielle krefter sammen med produkt, utvikling, analyse og støttefunksjoner under én ledelse, sier Sundnes.
– Vil ikke oppleves
Han legger til at for de ansatte vil endringen ikke bety stort.
– For de ansatte vil ikke dette oppleves som en stor endring. Men det er en riktig og viktig endring av hvordan vi er organisert for oss å være i stand til å vokse og utvikle oss videre, og posisjonere oss for videre vekst.
Det nye morkonsernet NHST Holding vil ikke ha noen ansatte.
Mediedivisjonen omsatte i 2020 for 827 millioner kroner gjennom titlene Dagens Næringsliv, TradeWinds, Upstream, Recharge, Intrafish.no, Intrafish.com, Europower og Fiskeribladet.
CFO i NHST Media Group, Baard Haugen, fortsetter som styreleder i SaaS-virksomheten. Der vil selskapene Mynewsdesk og Mention inn.
– Vi har satset på både SaaS og media hele tiden, og det skal vi forsette å gjøre, sier Sundnes.