Trond Sundnes

Derfor deler DN-eieren NHST seg: – Riktig og viktig endring

– Skal posisjonere oss for videre vekst, sier konsernsjefen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag kom nyheten at NHST Media Group endrer konsernstrukturen.

Dagens morselskap NHST Media Group skifter navn til NHST Holding, samtidig som NHST deles inn i to nye underkonsern, et mediekonsern og et konsern for SaaS-selskapene.

– Skal levere på vekst

– Vi deler inn i to underkonsern for å sikre at vi bedre kan levere på vekst, produktutvikling og digitalisering i de to ulike bransjene, forteller konsernsjef Trond Sundnes til Medier24.

Konsernets åtte medietitler havner under det nye underkonsernet NHST Media Group.

– Vi har de beste journalistene både i Norge og internasjonalt innenfor våre dedikerte områder; finans, samfunn og næringsliv, sjømat, shipping og energi. Det er også en fantastisk gjeng i våre kommersielle avdelinger, som sikrer at vi vokser både på abonnements- og annonsesiden i Norge og internasjonalt. Nå samler vi våre kommersielle krefter sammen med produkt, utvikling, analyse og støttefunksjoner under én ledelse, sier Sundnes.

– Vil ikke oppleves

Han legger til at for de ansatte vil endringen ikke bety stort.

– For de ansatte vil ikke dette oppleves som en stor endring. Men det er en riktig og viktig endring av hvordan vi er organisert for oss å være i stand til å vokse og utvikle oss videre, og posisjonere oss for videre vekst.

Det nye morkonsernet NHST Holding vil ikke ha noen ansatte.

Mediedivisjonen omsatte i 2020 for 827 millioner kroner gjennom titlene Dagens Næringsliv, TradeWinds, Upstream, Recharge, Intrafish.no, Intrafish.com, Europower og Fiskeribladet.

CFO i NHST Media Group, Baard Haugen, fortsetter som styreleder i SaaS-virksomheten. Der vil selskapene Mynewsdesk og Mention inn.

– Vi har satset på både SaaS og media hele tiden, og det skal vi forsette å gjøre, sier Sundnes.

Powered by Labrador CMS