(HOTEL CONTINENTAL): Fredag la Polaris Media fram tall for første kvartal i år.
Konsernet hadde en EBITDA på 22 millioner kroner. Det er en nedgang på 32 millioner målt mot første kvartal i fjor.
Resultatnedgangen skyldes reduserte annonseinntekter og økte kostnader.
– Resultatet er som forventet. Vi sammenligner oss med første kvartal i fjor, som var et godt kvartal. Og når vi så utviklingen i andre halvår i fjor, ville det vært overraskende om det ikke kom en nedgang i første del av året i år, sier konsernsjef Per Axel Koch til Medier24.
Vil halvere papirfrekvensen
Han er klar på at de må ha is i magen.
– Det er mye som er bra. Men det er klart at det er ganske krevende, spesielt på annonsesiden. Men vi er fornøyd med at vi har klart å stoppe kostnadsutviklingen, sier Koch.
Konsernet har gjort flere kostnadskutt, blant annet har de en bemanningsreduksjon tilsvarende 94 årsverk.
I tillegg varsler de frekvenskutt på papiravisene.
– Det er noen kutt vi kommer til å annonsere i løpet av året. Og i løpet av de neste 2-3 årene tror jeg antall utgivelser vil bli halvert generelt sett i konsernet, sier Koch.
Strukturendringer for trykk
Han legger til at de kommer til å se på de enkelte avisene og regionene.
– Vi kan ikke kutte én plass, og så si at alle avisene skal gjøre det samme. Vi skal også samarbeide med Amedia og Schibsted på distribusjon, så vi jobber nå med å finne gode løsninger.
Konsernet har i likhet med andre mediehus og mediekonserner opplevd kraftig økning i utgifter knyttet til papir, trykk og distribusjon det siste året.
Konsernet ser også på muligheter for å kutte i andre deler av papirøkonomien.
– Vi må se på mulige strukturendringer innen trykk, og tilpasning av drift for å komme oss ut av motbakken vi er i akkurat, sier Koch.
Samtidig øker trykkeriinntektene til konsernet. Polaris Media har nå sju trykkerier.
– Trykkeri har absolutt et tilfredsstillende resultat, det er vekst i eksterne inntekter.