CFO Hege Aasen Veiseth, konsernsjef Per Axel Koch og Stampen-direktør Johan Ganson.

Polaris Media-sjefen om dalende annonseinntekter: – God stemning i mediehusene våre

Per Axel Koch er opptatt av å tenke offensivt, selv om resultatet til Polaris Media er lavere enn håpet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag la Polaris Media frem tallene for tredje kvartal i år. De viste at inntektene og resultatet går ned, men at konsernet har vekst i brukerinntektene og digitale abonnenter.

Under presentasjonen på Hotel Continental gikk konsernsjef Per Axel Koch igjennom tallene.

– I februar trodde vi at dette året ville bli et år i sterk vekst etter pandemien. Men vi ser at annonseinntektene gjør at resultatet blir dårligere enn i fjor, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Han var likevel positiv rundt arbeidet mediehusene i konsernet gjør, og viste blant annet til at Sunnmørsposten vant Data-SKUP-prisen i forrige uke, og at Nea Radio, som de kjøpte seg inn i tidligere år, ble kåret til årets lokalradio under Prix Radio.

– Blitt mer krevende

Den svenske og den norske delen av konsernet skiller på hvor inntektene kommer inn. Der den norske delen av konsernet har vekst i brukerinntekter, både digitale og på papir, har Stampen Media nedgang i brukerinntektene, men vokser i annonseinntekter. Begge har vekst i digitale brukerinntekter.

Målt i lokal valuta økte brukerinntektene i Stampen Media med 2 prosent.

– Vi ser at det er blitt mer krevende i vår bransje det siste året. I Norge er det annonseinntektene som har sviktet, sier Koch til Medier24.

Flere mediehus har den siste tiden meldt at de må gjøre store kutt. Koch sier at også Polaris må gjøre noe på kostnadssiden.

– Men jeg er veldig opptatt av at vi skal tenke offensivt, både på inntekter og kostnader, for å ta vare på den digitale transformasjonen. Og det er god stemning i mediehusene våre nå. Men vi må nok gjøre noe med kostnadene, sier han.

Han legger til at resultatet også viser hvor godt fjoråret var.

– 2021-tallene var veldig gode. Og så har vi lagt mye ned i nye satsninger, for de fleste trodde at det skulle ta av mer etter pandemien, før krigen startet. Så vi må justere litt.

Vurderer bundle

I forrige uke lanserte Schibsted en bundle-pakke for sine titler, hvor man kan få alle titlene til en samlet pris. Fra før har også Amedia pakken +alt, som ble lansert under pandemien. Koch sier at Polaris også ser på noe lignende.

– Vi kommer nok på en eller annen måte å tenke bundle vi også. Vi har 53 mediehus i Norge og snart 17 i Sverige, det er naturlig å tenke på det. Vi tror det er riktig vei å gå, men vi har ingen konkret løsning akkurat nå, sier han.

Polaris Media har også opplevd en dalende aksjekurs det siste året.

I januar lå prisen like under hundre kroner. Da bøsen åpnet fredag, var prisen på 55 kroner.

– Det er alltid hyggeligere å presentere at kursen går opp. Men det er mange som opplever justeringer i aksjekursen nå, og når resultatet går ned, er det ikke unaturlig med en negang i aksjekursen, sier han og legger til:

– Vi tror at ting vil komme tilbake, vi har et langsiktig perspektiv. Vi mener at vi som media spiller en viktig rolle i samfunnet, og dette skal vi gjøre de neste hundre årene også, for vi må ta vare på denne bærebjelken i demokratiet.

Powered by Labrador CMS