Per Axel Koch, konserndirektør Polaris Media.

Flere Polaris Media-aviser må kutte kostnader - mindre bruk av vikarer og frilansere

Svakere utvikling i markedet enn forventet fører til mindre ressurser til vikarer og frilansere i avisene, bekrefter Polaris-direktør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Rettelse: I en tidligere versjon av denne saken stod det at Polaris Media hadde hadde en nedgang i driftsresultatet 29 prosent for andre kvartal. Det korrekte er 19 prosent. Vi beklager.

Onsdag forrige uke la Polaris Media fram sine resultater for andre kvartal i 2022.

Det viste en nedgang i driftsresultatet på 19 prosent.

– Vi er vant til å legge frem større vekst i kvartalene enn nå, men har fremdeles vekst. Det er ingen krise i tallene, vi må bare se annerledes på de enn tidligere, uttalte konserndirektør Per Axel Koch til Medier24 etter presentasjonen på Hotel Continental i Oslo.

Resultatet fører til et større fokus på kostnadene.

Leder i NJ Polaris Media, Jakob Ellingsen, forteller til Medier24 at inntrykket han får fra representanter i konsernledelsen er et fokus på kostnader og inntekter, samt at man sitter rolig i båten.

Han kjenner dog til flere mediehus i Polaris Media som kutter i vikarbruk- og frilansbudsjetter, deriblant hans egen arbeidsgiver, Fosna-Folket, som han også er klubbleder i.

– Det er flere, også i andre regioner i Polaris Media. Men det er ikke kommet konsernvedtak om at det er full vikarstopp eller kuttplan for årsverk, forteller han.

– Men det er klart at det alltid er et fokus på kostnadskontroll når man får dårligere tall enn det har vært før, legger han til.

Krevende første halvår

Direktør for lokale mediehus Midt-Norge i Polaris Media, Henning Johansen, erkjenner at første halvår har vært mer krevende enn forventet - spesielt i annonsemarkedet.

– Når inntektsutviklingen blir svakere enn planlagt, holder hvert selskap naturligvis igjen på kostnadsbruken. Dette gjelder også kostnader til vikarer og frilansere. Hvor mye vil være avhengig av situasjonen i det enkelte selskap, skriver han i en SMS til Medier24.

Han mener at det er for tidlig å konkludere om det er en trend.

– At man har ekstra kostnadsfokus når inntektene blir lavere enn forventet, er normalt. Det er ikke planlagt for igangsetting av kostnadsprogram for våre mediehus, skriver han.

Har trua

Konsernsjef Koch bekrefter at man vil være forsiktig for å balansere kostnadsutviklingen.

– Når vi satser på mange ting redaksjonelt og gjør ting på teknologi så har det med framtiden å gjøre. Det er da uklokt å ikke fortsette med. Men så får vi se om vi kan få tilpasset kostnadssiden litt for å balansere det ut, sier han.

I Polaris Media har de et mer desentralisert enn andre konserner, forklarer han.

– Vi har ikke noe overordnet tiltak. Det er ikke noe vi fra konsernet legger oss opp i. Vi har en god tradisjon for at selskapene skal finne ut litt selv hvordan de kan spare litt her og der, sier Koch.

– Jeg tror vi kan få dette til. Det har vi gjort mange ganger før også. Det er litt mindre vekst på inntektene enn det vi trodde. Da er det for å tilpasse det. Det er ikke noe dramatikk i det slik jeg ser det.

Powered by Labrador CMS