Per Axel Koch, konserndirektør Polaris Media.

Svekket resultat for Polaris Media: Inntektene fortsetter å falle

Polaris Media har en resulatnedgang på 27 prosent i tredje kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag la Polaris Media frem kvartalstallene for tredje kvartal. De viser at trenden fra andre kvartal med både dalende inntekter og resultat fortsetter.

Konsernet hadde inntekter på 877 millioner kroner, ned fra 906 millioner i samme kvartal i fjor. Det er en nedgang på tre prosent. EBITDA for konsernet samlet endte på 103 millioner, en nedgang på 27 prosent fra samme kvartal i fjor, da det endte på 140 millioner.

—De store endringene i makroøkonomi og geopolitikk påvirker resultatene tilPolaris Media negativt og øker usikkerheten på kort og lang sikt. Samtidig hard en geopolitiske situasjonen i Europa belyst viktigheten av uavhengige og kritiske medier og deres rolle for demokratiet, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Annonseinntektene faller med elleve prosent, fra 270 millioner kroner til 241 millioner. Samtidig øker brukerinntektene digitalt med 11 prosent, fra 127 millioner kroner til 141 millioner.

Til tross for fallende volum og økte papirpriser, fortsettertrykkerivirksomheten å levere gode resultater.

—Trykkeriene viser sterk evne til omstilling og har økt andelen siviltrykk. Tilsammen gjør det at de opprettholder god inntjening og leverer et godt resultat,sier Per Axel Koch.

Rapporten forteller også at antall heldigitale abonnenter vokser, og har nå passert 301 000.

—Vi har jobbet målrettet over tid for å tilby gode produkter digitalt. Resultatet av denne innsatsen har gitt digital vekst i både i det norske og svenske markedet, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Powered by Labrador CMS