Statssekretær i kulturdepartementet, Gry Haugsbakken (Ap).

Håper på debatt om NRK-plakaten: – NRK engasjerer

– Det er en solid høring, sier statssekretær i kulturdepartementet (Ap) Gry Haugsbakken. Nå skal de gjennomgå innspillene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kritikken mot NRK-plakaten og allmennkringkasterens rolle i den norske mediefloraen har haglet under høringsrunden i vinter.

Flere reagerer på at NRK er blitt en for stor konkurrent på flater hvor de kommersielle aktørene tradisjonelt har vært størst.

I Schibsted News Media sitt høringssvar skriver konserndirektør, Siv Juvik Tveitnes, at NRK hemmer vekst for de kommersielle mediene på digitale flater.

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen fnyser av kritikken, og mener Schibsted bygger kritikken på feilaktig fakta.

– Solid høring

Nå er høringsrunden over og det har kommet inn litt mer enn 40 høringsinnspill.

Statssekretær i kulturdepartementet, Gry Haugsbakken (Ap), forteller at det neste steget vil være at departementet går igjennom høringssvarene.

– Det er en solid høring. Vi skal gjøre en vurdering av dem. På bakgrunn av de innspillende og vår politikk så vil vi komme med eventuelle forslag til justeringer av NRK-plakaten, sier Haugsbakken til Medier24.

I tråd med vedtaket fra Stortinget, skal eventuelle justeringene bli en del av forslag til fireårige styringssignal for NRK i budsjettproposisjonen for 2023.

Meldingen vil komme sammen med statsbudsjettet i høst, før den behandles og eventuelt blir vedtatt av Stortinget i desember.

Under høringen har NRK levert inn et svar til kulturdepartementets oppdragsbrev, som er datert 13. januar.

– Hvilke rolle har NRK i denne prosessen som omhandler deres egen fremtid?

– NRK er også bedt om å komme med innspill, også har de sagt selv at ikke ønsker eller har behov for endring.

Håper på bred debatt

Statssekretær Haugsbakken håper nå det blir offentlig debatt rundt NRK-plakaten i 2022.

– NRK engasjerer, så jeg både håper og tror flere vil ta del i debatten. Mange har allerede benytte den med å komme med innspill. Så vil det også være være en bred runde når det kommer til Stortinget.

Overfor Kampanje uttalte administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening, Rand S. Øgrey, at det bør lages en egen melding om eventuelle endringer i NRK-plakaten, i tillegg til budsjettproposisjon.

Hun ønsker en god demokratisk drøfting av NRK.

Haugsbakken påpeker at selv om det ikke blir et eget saksnummer til Stortinget, så blir det en egen meldingsdel på statsbudsjettet.

– Der vil vi redegjør for høringen og hva vi mener NRK-plakaten skal være. Stortinget er uansett suverene i hvordan de selv velger de vil behandle dette. Om de bare vil ha det sammen med de andre budsjettdelene, eller om de vil ha en egen del som går til NRK.

Powered by Labrador CMS