Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund

Nå er Schibsteds nyhets­medier digitalt bære­kraftige: – Vi er ikke avhengig av papir lenger

– Hvis papiravisen døde i morgen, ville Schibsted News Media fremdeles gått i overskudd, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag la Schibsted frem tallene for fjerde kvartal i 2021.

Omsetningen i Schibsted News Media endte på 2,15 milliarder kroner, opp fra 2,08 milliarder kroner i 2020.

Nyhetsmediene i endte med EBITDA på 233 millioner kroner, en nedgang på 20 prosent sammenlignet med året før.

– Gjennomsolide i alle ledd

– 2021 var et fantastisk år for News Media. Jeg er utrolig stolt over hvordan de har gått fra å være i konstant omstilling til å levere sterke resultater, og igjen være rigget for å bli en vekstorganisajson. Det er utrolig gledelig, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund til Medier24.

Den største økningen i News Media er det VG som står for.

De økte inntektene med 19 prosent, fra 504 millioner kroner til 599 millioner kroner og nådde en milepæl med to milliarder kroner i inntekter i 2020.

– VG er rett og slett kjempedyktig. De holder seg alltid relevante i nye og unge målgrupper. De er flinke med nye formater, de er innovative og hviler aldri på sine lauvbær, sier Skogen Lund og legger til:

– Det vises også i hvor mange priser VG får for journalistikken sin. Det er fortjent, de gjennomsolide i alle ledd.

– Vil bli bedre på pakke-abonnement

Samtidig som VG skyter fart, har abonnementsavisene i konsernet opplevd en svak nedgang det siste kvartalet.

Skogen Lund viser til at annonsene slår ekstra posistivt ut for VG.

– Abonnementsavisene få ikke samme glede av den annonseboosten som VG har. Derfor ser vi en ulik utvikling nå, sier hun og legger til:

– Men det er sterk underliggende vekst i regionsavisene våre også. Nedgangen på papir har flatet ut litt, og det er veldig gledelig.

– Hva skal gjøres for å gi den samme veksten hos de andre avisene?

– Vi har sagt at vi skal doble de digitale abonnementsinntektene innen 2025, og da må vi booste regionavisene også der. Det handler om å bli enda bedre på å pakketere abonnement, for å gi folk akkurat det de vil ha. Derfor er det viktig for oss å investere i blant annet E24 og PodMe, som gjør at mediehusene har flere produkter å spille på.

Skogen Lund legger til at det har vært mye fokus på oppkjøpet av PodMe og satsingen det siste året på podkaster, men at det er langt fra det eneste de satser på.

– Vi investerer også mye på E24, og vi booster de lokale satsingene både i Oslo og Bergen. I tillegg har vi sport- og underholdnings-rettigheter, primært hos VG. Så det er mye som skal bidra.

– Blitt digital bærekraftig

I fjerde kvartal var 47 prosent av abonnentsinntektene digitale, mot 42 prosent samme kvartal i 2020. For året var 46 prosent av abonnementsinntektene digitale, mot 40 prosent i 2020.

– Selv om papirinntektsfallet flater ut, ser vi at inntektene blir en stadig lavere andel på grunn av den digitale veksten. Men papiravisene er fremdeles viktig for den totale økonomien i Schibsted.

Skogen Lund påpeker dog at konsernet siden 3. kvartal har blitt digitalt bærekraftig.

– Vi er ikke avhengig av papir for å ha overskudd lenger. Men det betyr ikke at avisen er en viktig del av miksen.

– Betyr det at om papiravisen døde i morgen, så ville Schibsted News Media fremdeles overlevd?

– News Media hadde klart å drive med overskudd uten papir nå. Og det er utrolig viktig for fremtiden. Men det er fortsatt god lønnsomhet i papiravisen. Det er ikke et være eller ikke være.

Powered by Labrador CMS