Kritikken har haglet under høringsrunden til NRK-plakaten. Flere av de kommersielle konkurrentene mener NRK skaper utfordringer for den digitale veksten.
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen fnyser av kritikken fra de kommersielle mediene.
Han viser til at det også ble bråk rundt NRKs rolle i 2013.
– Kritikken er som forventet, og nærmest rituelt. Verden endrer seg, men de samme argumentene består. Det er åpenbart at det skal være en diskusjon om hva NRK skal være. Det som er faktum er at det går fantastisk med norsk mediebransje. Kun i omtalen av NRK-plakaten går det dårlig i bransjen, sier Eriksen til Medier24.
Og legger til:
– Det virker nesten som de beskriver problemer som de ikke ser selv, legger han til og viser til at Aller Media nylig feiret overskudd med kake.
Kampanje har tidligere omtalt kritikken fra Thor Gjermund Eriksen.
– Bygger det ikke på faktabasert forskning
Blant høringssvarene skriver konserndirektør i Schibsted, Siv Juvik Tveitnes, at de kan dokumentere at NRKs gratistilbud er det største hindret for nødvendig abonnementsvekst hos Aftenposten.
Eriksen mener det argumentet faller på sin egen urimelighet, og mener det må være lov for NRK å påpeke at de andre mediehusene opplever en digitalvekst.
– Det har gått motsatt vei, og de har en enorm vekst på digitale abonnementer som er høyere enn det de selv regnet, sier Eriksen.
– Så du mener Schibsted presenterer feil fakta?
– Ja. Flere aviser har et samlet abonnementstall som er høyere enn før internett kom. Lønnsomheten er tilbake, investeringsviljen er større enn på mange år, og innovasjonstanken er stor.
– Nå sier de kommersielle mediene at deres posisjon er truet. Vil det ikke også være i NRKs interesse å høre hva de sier og eventuelt tilpasse seg?
– Jo da, og jeg er enig at de må være lov å diskutere NRK, og stiller gjerne opp. Men de bygger det ikke på faktabasert forskning. Når man sier at NRK har flere ansatte journalister og utviklere i motsetning til dem, så er det feil. NRK er 600 færre enn da jeg begynte.
Kringkastingssjefen påpeker at de kommersielle mediene har tatt flere av NRKs profiler ettersom de kan tilby mer i lønn.
– Vi ser at vi møter konkurranse, også fra de norske mediene, på mange markeder. Det er bra og det ønsker vi velkommen.
Mener begrensninger vil gjøre det umulig å nå de unge
– Kan det være mulig for NRK å oppfylle allmennkringkasteroppdraget sitt, og samtidig begrense seg på nett?
– Ikke hvis vi skal nå de gruppene som vi er opptatt av å nå. Begrensninger på nett når det gjelder unge målgrupper, særlig barn, vil gjøre det umulig å nå fram i den grad vi gjør det, svarer Eriksen.
Han mener det ikke er nødvendigvis slik at det er norske medier som vil ta over posisjonen dersom et større mediehus i Norge blir svekket.
– Den store trenden er at de globale medieselskapene tar en større del av mediebruken i Norge.
For noen år siden fikk NRK kritikk for å være for dominerende på nyheter på nett.
Allmennkringkasteren valgte da og endre deler av formatet sitt, og begynte å prioritere langlesingssaker, også kjent som XL-saker.
– Nå får dere også kritikk for XL-sakene dere. Vil de kommersielle mediene noen gang bli fornøyd med NRK?
– Svaret på det er nei, og på et vis er det greit at NRK er til diskusjon hele tiden. Men det kan ikke være slik at hver gang NRK lykkes med noe som folk i Norge liker, så må man slutte med det. Dette er jo bra for norsk mediebransje, sier Eriksen.