Fredag la Schibsted frem kvartalstallene for andre kvartal i år. Driftsresultatet i andre kvartal var på 289 millioner kroner, ned fra 432 millioner kroner i samme kvartal i fjor.
– På den positive siden er jeg veldig fornøyd med at vi har vekst på tvers av konsernet, med unntak av e-handel. Og det går eksepsjonelt bra for Finn og Lendo. Samtidig ser vi at markedet har endret seg. Der man i fjor høst snakket om å «gønne på», har markedet blitt mer konservativt og det snakkes mer om lønnsomhet, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund til Medier24.
Hun legger til at hun ikke er fornøyd med at selskapet ikke leverer god nok lønnsomhet.
– Men det tar tid å justere en så stor skute som vår.
– Sammenligner med sterk vekst
Ved fremleggingen av resultatene i første kvartal meldte konsernet at de hadde et mål om en lik EBITDA for 2022 som året før. Det er nå justert ned.
– Vi har et mål om en enkeltsifret prosent-nedgang på EBITDA. Så er det viktig å huske at fjorårets EBITDA var det største i selskapets historie. Vi sammenligner oss med et år hvor vi hadde positiv covid-effekt, lavere kostnader og sterk vekst. Det er viktig å minne seg selv om relativiteten, sier Skogen Lund.
Ved andre kvartal i fjor hadde nyhetsmediene en økning på 86 prosent på bunnlinjen. I år var det en nedgang på 36 prosent.
– Er det en normalisering etter et spesielt år?
– Delvis er det det. Den lavere lønnsomheten kommer av at vi har et mer normalt aktivitetsmønster, begynt å reise igjen og vi har vært tydelig hele veien på at vi skal investere mye innhold på veien. Det gjør vi med podkast, E24 og med sportsrettigheter, sier Skogen Lund og legger til at konsernet har vært tydelig på at investeringene utgjør omlag to prosentpoeng av marginen.
– Vi mener det er smart å gjøre i forhold til fremtidig vekst.
Skal kutte kostnader
Konserndirektør for Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes, sier til Medier24 at papirprisene også er en viktig faktor i resultatet.
– Det har vært en betydelig kostnadsøkning som har kommet svært raskt. Lønnsomheten i papiravisen blir mer utfordret, og det gjelder hele bransjen, sier Juvik Tveitnes.
Hun forteller at de har forsøkt å bøte på noe av utfordringen med ekstraordinære prisøkninger på abonnementsproduktene på papir.
– Og de vil øke i pris igjen om dette vedvarer. Tidligere har det vært snakket om at dette er et 2022–problem, men det kan se ut til at det også blir det i 2023.
Hun er også klar på hva som blir viktig for nyhetsmediene i Schibsted i tiden fremover.
– Vi jobber mot en driftsmargin på 10-12 prosent, og da trenger vi å jobbe med kostnadene våre. Vi er nå godt i gang med identifisering av tiltak.
– Hvordan vil det påvirke det redaksjonelle?
– Det betyr at vi må holde litt igjen på nye initiativer og prosjekter, og på nyansettelser. Det handler mye om å ta ned tempoet og roe litt ned. Det kommer til å gi effekt, sier Juvik Tveitnes og påpeker at det er kostnadsjusteringer som i svært liten grad vil være synlige for brukerne.
– Mediehusene våre skal fortsette å levere den moderne kvalitetsjournalistikken de er kjent for, og som gjør at merkevarene i porteføljen vår stadig tiltrekker seg flere abonnenter, sier hun.