Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund

Svakere resultat for Schibsted: Nyhetsmediene ned nær 100 millioner

Økte utgifter gjør at konsernets EBITDA synker i andre kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag la Schibsted frem kvartalsrapporten for andre kvartal i år.

Den viser at konsernet endte på en EBITDA (inntjening før renter, skatt og nedskrivninger) på 620 millioner kroner, ned fra 743 i samme kvartal i fjor. Inntektene økte fra 3,61 til 3,88 milliarder kroner.

I rapporten forteller konsernsjef Kristin Skogen Lund at bakgrunnen for det synkende resultatet er store investeringer i flere deler av selskapet.

– Selv om disse investeringene har høyere kostnader, er vi sikre på at de vil sette oss i en bedre posisjon, sikre fremtidig vekst og øke verdien på lengre sikt. Samtidig er vi klar over at det må være en bedre balanse mellom investeringer, kostnader og lønnsomhet fremover, og vi har identifisert og begynt å implementere kostnadstiltak med effekt fra 3. kvartal og fremover, sier Skogen Lund i kvartalsrapporten.

For News Media økte inntektene fra 1,8 milliarder kroner til 1,9 milliarder. EBITDA endte på 169 millioner, ned fra 263 millioner.

Den største veksten i inntektene er det VG som står for. Sammenlignet med andre kvartal i fjor har avisen en vekst på 13 prosent.

I rapporten skriver konsernet at hovedfokuset i tiden fremover vil være overgangen til å bli en fremtidsrettet, digitalt fokusert nyhetsorganisasjon.

– News Media vil fortsette å vokse sin sterke og lojale kundebase på 1,5 millioner abonnementer over hele Norge og Sverige ytterligere. Oppkjøpet og skaleringen av PodMe har styrket vår posisjon innen podcaster, som er ett av flere innholdsinitiativer for å øke abonnementsvirksomheten vår.

De skriver også at den overordnede ambisjonen er å doble rene digitale abonnementsinntekter fra 1.3 milliarder kroner i fjor til 2,6 milliarder kroner innen utgangen av 2025.

Powered by Labrador CMS