Fredag la Schibsted frem tallene for fjerde kvartal i 2021.
Konsernet endte på en omsetning på 3,96 milliarder og et EBITDA på 634 millioner kroner. Det var lavere tall enn først forventet, men en vekst på syv prosent fra samme kvartal i 2020.
– 4. kvartal avsluttet et sterkt rekordhøyt 2021 for Schibsted, med sterkt underliggende1 omsetningsvekst på 11 prosent og en EBITDA på 2.740 millioner, opp 615 millioner kroner sammenlignet med fjoråret, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund i sine uttalelser til rapporten.
Omsetningen i de ulike nyhetsmediene endte på 2,15 milliarder kroner, opp fra 2,08 milliarder kroner i 2020.
Nyhetsmediene i Schibsted endte med EBITDA på 233 millioner kroner, en nedgang på 20 prosent sammenlignet med året før.
VG kan vise til den største veksten, på 19 prosent opp fra fjerde kvartal i 2020, og 16 prosent for året. De andre merkevarene går ned i inntekter i fjerde kvartal.
– News Media fortsatte å prestere godt med en underliggende inntektsvekst på 6 prosent takket være et sterkt kvartal for digital annonsering, spesielt for VG og Aftonbladet, samt jevn vekst i digitale abonnementer. Som forventet, kostnadene økte fra år til år på grunn av økte investeringer i nye strategiske initiativ på tvers av merkevarene våre med fokus på innhold, inkludert podcaster, sier Skogen Lund.
Schibsted har også store mål får digitale brukerinntektene i årene som kommer.
I 2021 var de digitale brukerinntektene på 1,3 milliarder kroner. Konsernet har et mål om å doble det til 2,6 milliarder innen 2025.