Mandag kunne Medier24 fortelle at det er 31 kvinner blant Amedia og Polaris 128 redaktører.
Men hos konkurrenten Schibsted er det flere kvinnelige redaktører enn mannlige.
Schibsted eier ni publikasjoner i Norge, og har til sammen sju ansvarlige redaktører.
Fire av dem er kvinner, mens tre er menn.
På spørsmål om hvorfor bildet er annerledes hos Schibsted, svarer konserndirektør i Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes, at dette er et resultat etter mange år med bevisstgjøring rundt temaet.
– Mitt fokus har vært hvordan vi jobber med mangfold og kjønnsbalanse i hele organisasjonene vår. Kjønnsbalansen har vært på agendaen i mange år. Vi har en god kjønnsbalanse nå, og mitt inntrykk er at det gir en god effekt i rekrutteringen av øvrige ansatte og leder i resten av organisasjonen, sier Tveitnes til Medier24.
– Enklere å rekruttere i større byer
Av konkrete tiltak forteller Tveitnes at de har vært opptatt at det skal både være kvinnelige og mannlige kandidater, samt at det både er kvinner og menn som sitter i ansettelsesutvalgene.
Før jul ansatte den Schibsted-eide avisen Stavanger Aftenblad Kjersti Sortland som ny redaktør.
Frøy Gudbrandsen ble ansatt som sjefredaktør i Bergens Tidende i slutten av 2019. Samtidig ble Trine Eilertsen ansvarlig redaktør og administrativ direktør i Aftenposten.
Tveitnes er klar på at alle prosessene blir gjort uavhengig av hverandre.
– Vi har selvfølgelig vært opptatt av å rekruttere den beste kandidaten til de ulike avisene. Det har vært kvinner, og derfor ser kjønnsbalansen ut som den gjør.
– Schibsted sitter med mange store regionsaviser. Er det lettere å rekruttere til dem enn mindre lokalaviser?
– Det er enklere å rekruttere i større byer og områder. Man har et større tilfang av kandidater og talent, sier hun.
Sikker på at konkurrentene har det på agendaen
Tveitnes påpeker at en god kjønnsbalanse er gunstig for nyansettelser.
– Det som er fint med å være i en balansert kjønnsbalanse er at det ikke trenger å være et tema når man gjør nye rekrutteringer i det hele tatt.
– Hva tenker du om at det er 31 kvinnelige redaktører blant Polaris og Amedias 128 redaktører?
– Jeg tror jeg skal være forsiktig med å kommentere hvordan statusen er hos de andre konsernene. Jeg er sikker på at Polaris og Amedia har dette veldig høyt på agendaen og jobber systematisk med å bedre denne balansen, svarer Tveitnes.
– Men dette tar tid. Man kan ikke bare sette til side noen redaktører for å få inn andre. Det må være utskiftninger som skjer naturlig, og det er det som har vært tilfellet for oss, fortsetter hun.
– Har du noen tips til Amedia og Polaris slik at de kan få opp kvinneandelen?
– De må fortsette å jobbe systematisk med dette. De må være tålmodige og så må de jobbe med mangfold i bred forstand, og ikke bare tenke kjønn.